Geschiedenis

Wat in 1968 startte op een zolderkamer in Delft is uitgegroeid tot de grootste concertpromotor van Nederland.

arrow down

Berry Visser boekt al een paar jaar cabaretiers en singer-songwriters in een kleine zaal in zijn geboortestad Delft, als hij in 1967 het legendarische dubbelconcert van The Doors en Jefferson Airplane in het Amsterdamse Concertgebouw meemaakt. Popconcerten waren schaars in die tijd. Zou hij - een pianospelende Sociale Academie-student - ook zoiets kunnen organiseren? Dat kan Berry, met veel geduld, inzet en doorzettingsvermogen. Soft Machine en Jethro Tull spelen op 7 september 1969 in de grote zaal van het Concertgebouw, het eerste grote concert van MOJO.

Kort daarop leert Berry de Limburgse bouwkunde student Léon Ramakers kennen, die een kaartje komt kopen voor het concert van Led Zeppelin in Scheveningen. Léon zat ook in de zaal bij The Doors en Jefferson Airplane, dat schepte een band. Belangrijker nog: hij heeft een rijbewijs.

De gedeelde muziekliefde en het organisatietalent van Léon zijn onmisbaar bij het uitbouwen van de samenwerking. MOJO groeit in de jaren die volgen uit tot de grootste concertpromotor van Nederland.

Berry Visser bedenkt Holland Pop, het eerste meerdaagse rockfestival van Nederland, in 1970 in Kralingen. Léon en Berry zijn in 1978 verantwoordelijk voor het eerste stadionconcert; Eric Clapton en Bob Dylan in De Kuip. Er is inmiddels geen wereldster te bedenken die niet door MOJO op een podium is gezet in Nederland. Kleinere bands groeiden via het clubcircuit uit tot stadionvullers. Dat gebeurt nog steeds.

In 1968 was gedeelde liefde voor muziek de grootste drijfveer van MOJO. En dat is het anno nu - voor de 85 medewerkers op MOJO’s hoofdkwartier in Delft - nog steeds.

Tegenwoordig drukt MOJO haar stempel op de live industrie in Nederland met festivals als North Sea Jazz, Lowlands, Pinkpop en PITCH. De Heineken Music Hall en Ziggo Dome - unieke muziektempels - komen uit de koker van het bedrijf.

Sinds het begin van de nieuwe eeuw is MOJO onderdeel van het wereldomspannende Live Nation. Ruim 1 miljoen mensen kopen jaarlijks kaartjes voor de meer dan tweehonderd evenementen, festivals en concerten die MOJO in Nederland organiseert.

 

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en relevante advertenties te kunnen tonen. We vragen je eenmalig om ons toestemming hiervoor te verlenen. Meer weten?