Cécile McLorin Salvant winnares Paul Acket Award 2016

North Sea Jazz reikt jaarlijks de Paul Acket Award uit aan een artiest die meer aandacht verdient voor zijn of haar uitzonderlijke muzikantschap. Winnares van de Paul Acket Award 2016 is Cécile McLorin Salvant.

14.04.2016

Cécile McLorin Salvant winnares Paul Acket Award 2016

Zangeres Cécile McLorin Salvant werd geboren in Miami en komt uit een gezin met een Franse moeder en Haïtiaanse vader. Op haar vijfde begon ze met pianospelen, haar zangstem ontdekte ze een paar jaar later. In 2007 verhuisde ze naar Frankrijk en in 2010 won ze de prestigieuze Thelonious Monk Competition. De zangeres heeft een geheel eigen sound en een adembenemende frasering. Voor haar derde album For One To Love won ze eerder dit jaar de Grammy Award voor Best Vocal Jazz Album.

Jurylid Pieter Schoonderwoerd, directeur van Jazz Maastricht noemt Salvant “Gedurfd. Eigenzinnig. Theatraal. Een jonge zangeres die de vocale jazz traditie liefdevol een schop onder de kont geeft. Nieuwsgierig hoor je haar zoeken naar nieuwe kleuren, ritmisch praten met haar drummer, ruimte laten aan Aaron Diehl, tussen haar muzikanten staan en dan weer de spotlight nemen. Dé jazz zangeres van nu met urgentie, uitersten en schoonheid.”

“Toen Cécile in 2013 voor het eerst optrad in Vitoria, deed ze met Jacky Terrasson mee en vroeg iedereen na afloop van het concert wie toch die jonge dame met die verbazingwekkende stem was”, aldus jurylid Inaki Anua van het Vitoria-Gasteiz Jazz Festival. “Het jaar daarop verkocht ze het jazz van de 21e eeuw programma uit, voor het eerst in de historie van ons festival. En dit jaar heeft ze terecht een Grammy Award gewonnen en zal ze op spectaculaire wijze onze 40e editie afsluiten.”

De BNP Paribas Stichting ondersteunt de Paul Acket Award al sinds 2011. Jean Jacques Goron, Managing Director van de Stichting: “Als langdurige partner van jazzmuziek heeft de Stichting BNP Paribas al een groot aantal muzikanten geholpen met hun carrière. Daarom willen wij als hoofdpartner van de Paul Acket Award Cécile McLorin Salvant van harte feliciteren. Ze heeft een warme, rijkgekleurde stem met een indrukwekkende controle; gecombineerd met een verbazingwekkende volwassenheid en precisie, alles ondersteund door een feilloos gevoel voor ritme. Superlatieven komen vanzelf bij het beschrijven van de stem van Cécile McLorin Salvant. Deze uitzonderlijke zangeres  met een Amerikaanse en Franse cultuur - een muzikante tot in het diepste van haar kern -  zal ons zeker blijven verbazen en verrassen”.

Cécile McLorin Salvant neemt de prijs in ontvangst tijdens het festival, waar zij op zaterdag 9 juli optreedt.

Paul Acket Award
Met de Paul Acket Award wil de organisatie van North Sea Jazz aandacht geven aan getalenteerde jazzmusici die relatief aan het begin van hun carrière staan. Deze artiesten zijn al bekend binnen de jazzscene, maar nog niet bij het grote publiek. De ‘Artist Deserving Wider Recognition’ ontvangt naast een trofee ook een cheque ter waarde van € 5.000,-, bedoeld om de carrière van de winnaar te versterken.  Eerdere winnaars van de prijs waren onder meer Tigran Hamasyan, Ambrose Akinmusire, Anat Cohen, Craig Taborn en Arve Henriksen.

Port of Rotterdam North Sea Jazz Festival
Ahoy Rotterdam
Dagkaarten: € 85,- (excl. servicekosten), met CJP korting: € 75,- (excl. servicekosten)
Driedagenkaart: € 200,- (excl. servicekosten)
Group ticket (tot 10 personen): € 650 (excl. servicekosten)
Junior ticket (t/m 15 jr): € 20  (incl. servicekosten)

Een overzicht van alle bevestigde artiesten per dag: northseajazz.com/programma

Kaartverkoop via www.northseajazz.com, www.ticketmaster.nl en 0900 - 300 1250 (60 cpm)

Het Metropole Orkest treed ook op vrijdag op met Snarky Puppy. In een extra show van het instrumentale fusionjazz-ensemble voeren zij ‘Syvla’ uit; het album waarvoor zij vorige maand de Grammy Award voor Best Contemporary Instrumental Album mochten ontvangen.

Verder zijn op vrijdag Pokey LaFarge, James Hunter, Allen Stone, Tineke Postma & Jasper van 't Hof, Giovanni Guido Trio, James Brandon Lewis Trio, Gard Nilssen's Acoustic Unity, Rag 'n' Bone Man, Songhoy Blues en Jonathan Scales Fourche stra aan het programma toegevoegd.

Nieuwe namen voor zaterdag 9 juli zijn: Hiatus Kaiyote, Arturo O'Farrill & The Afro Latin Jazz Orchestra, Edmar Castaneda World Ensemble Quintet, Jazz Orchestra Of The Concertgebouw with Dr Lonnie Smith, Bixiga 70, Pieranunzi Somsen Ceccarelli, Fay Claassen & Peter Beets Trio, Charles McPherson Quartet, Avery*Sunshine, Mark Schilders' Fabrik, Shai Maestro Trio en Aruán Ortiz Trio.

Op zondag maken Esperanza Spalding Emily's D + Evolution, GoGo Penguin en Taxi Wars hun opwachting. Ook staan deze dag Michael Mantler - The Jazz Composer's Orchestra Update featuring the Nouvelle Cuisine Big Band conducted by Christoph Cech, William Bell, The Gospel According To Grégoire Maret Featuring Zara McFarlane, Reijseger Fraanje Sylla and Blick Bassy op het driedaagse festival.