Corona maatregelen bij onze concerten en special events

arrow down

02.09.2021

Ga je binnenkort naar een concert of evenement dat wij organiseren, of ben je nieuwsgierig naar de maatregelen die gelden? Dan vragen we je om onderstaande maatregelen goed door te lezen en na te leven. Deze maatregelen zijn gebaseerd op de richtlijnen die wij ontvangen vanuit de Rijksoverheid en worden bij wijzigingen bijgewerkt. Houd daarom deze pagina en concertinfo mails goed in de gaten zodat je op de hoogte bent van de laatste updates.

We adviseren iedereen om voordat je naar een concert of evenement gaat de corona melder app te downloaden. Dit doe je hier.

1. Het Coronatoegangsbewijs en testen voor toegang

Voor onze evenementen hebben bezoekers -op dit moment- vanaf 13 jaar een coronatoegangsbewijs nodig via www.testenvoortoegang.nl. Dit toegangsbewijs kun je via de CoronaCheck-app of coronacheck.nl aanmaken met:

  • met een negatieve testuitslag van maximaal 24 uur oud van een van de Testen voor toegang testlocaties. Momenteel is deze test gratis
  • een vaccinatiebewijs
  • een herstelbewijs van maximaal 6 maanden oud

Ga voor meer informatie over het Testen voor toegang en het maken van een testafspraak naar: www.testenvoortoegang.nl.

Coronatoegangsbewijs

Om toegang te krijgen tot onze evenementen moet je naast je toegangsticket ook je coronatoegangsbewijs in de CoronaCheck-app of op papier laten zien. Let op, een printje van je testuitslag is niet geldig als coronatoegangsbewijs.

Met de CoronaCheck-app zet je jouw negatieve testuitslag om in een coronatoegangsbewijs met QR code die snel kan worden gescand bij de ingang. Dit doe je met de ophaalcode die bij je negatieve testresultaat ontvangt. Ook kun je, na volledige vaccinatie en het hebben van een vaccinatiebewijs in de Coronacheck app, een coronatoegangsbewijs aanmaken. Heb je geen smartphone? Dan kun je via www.coronacheck.nl/print een coronatoegangsbewijs maken dat je kunt uitprinten.

Je laat vervolgens je QR-code scannen bij de ingang. De geldigheid van het coronatoegangsbewijs wordt gecontroleerd in combinatie met je ID-bewijs. Is je QR-code geldig? Dan mag je naar binnen. Let op: je kunt maar voor één persoon een coronatoegangsbewijs in de CoronaCheck-app laten zien. Iedere bezoeker heeft dus een eigen telefoon met de app nodig of het geprinte testbewijs nodig.

Meer informatie vind je via www.coronacheck.nl of neem contact op met de CoronaCheck Helpdesk via 0800-1421 of [email protected]. De helpdesk is bereikbaar van maandag t/m zondag van 08.00 tot 20.00 uur.

Let op:

  • Zonder een officiële QR-code, geprint (coronacheck.nl/print) of op je telefoon, mogen we je niet naar binnen laten. Papieren vaccinatiebewijzen, het gele boekje of andere documentatie is niet geldig als Coronatoegangsbewijs. We hebben hiervoor echt de QR-code nodig.
  • Neem je ID (rijbewijs, ID kaart of paspoort) mee! Een bankpas of kopie/foto van je ID op je telefoon is NIET geldig.
  • Indien je bent gevaccineerd, zorg er dan voor dat je beide vaccinaties toevoegt in de CoronaCheck App. Dit kun je doen met behulp van je DigiD. Je moet ook zelf je tweede vaccinatie toevoegen, dit gebeurt niet automatisch.
  • Check voordat je naar de zaal gaat of je Nederlandse QR-code werkt op je telefoon.
  • Houd er rekening mee dat je telefoon een internetverbinding nodig heeft om de CoronaCheck App te openen en de QR-code te genereren.
  • Zorg ervoor dat de tijd van je telefoon automatisch staat ingesteld. Indien je de tijd handmatig hebt ingesteld kan deze mogelijk niet overeenkomen met de daadwerkelijke tijd, wat er voor kan zorgen dat er een rood scherm verschijnt bij het scannen van je QR-code.

 

2. Welke maatregelen gelden er voor jullie evenementen?

Om het risico op verspreiding van het coronavirus te voorkomen, gelden er op dit moment de volgende maatregelen:

  • We vragen bezoekers thuis te blijven bij verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoesten, benauwdheid, verhoging of koorts, plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping) en laat je testen. Dit geldt ook als je huisgenoten ziek zijn; Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
  • Wij houden ons aan de adviezen van het RIVM en regels vanuit de Rijksoverheid en vragen onze bezoekers dit ook te doen. Om zeker te weten dat je op de hoogte bent van de meest actuele richtlijnen, kun je het beste kijken op www.rijksoverheid.nl/coronavirus;
  • MOJO heeft meegeschreven aan het “Protocol verantwoord evenementen maken i.v.m. COVID-19 – Evenementenlocaties”. Wij werken ook met dit door de evenementenbranche geschreven protocol. Deze is hier te vinden
  • Op basis van de RIVM richtlijnen worden tickets op naam verkocht. Van de bezoekers die voor de coronacrisis een kaartje hebben gekocht, zijn de gegevens van de koper bij ons bekend.
  • Om drukte bij de ingang te voorkomen verzoeken wij iedereen om buiten 1,5 meter afstand te houden. We zetten hier publieksbegeleiders in en werken met tijdsloten voor binnenkomst. Voorafgaand aan het evenement ontvang je een infomail met daarin je tijdslot. We verzoeken je vriendelijk om je aan het aangegeven tijdslot te houden.
  • Om aan de regels van de Rijksoverheid te kunnen voldoen, wordt er (aan de deur) een gezondheidscheck uitgevoerd. Op grond hiervan is het mogelijk dat toegang wordt geweigerd;
  • Wij vragen bezoekers altijd de instructies van het aanwezige personeel op te volgen;
  • Kijk voor informatie over de garderobefaciliteiten of het gebruik van kluisjes op de website van de zaal.

Let op: het standaard tassenbeleid geldt nog steeds, dit houdt in dat alleen tassen van maximaal A4 formaat en 10 cm dik zijn toegestaan. Er is geen inbewaringname aanwezig om je spullen op te bergen;

  • De rookruimte is gesloten. We raden je aan hier voorafgaand aan het concert rekening mee te houden, het is namelijk niet mogelijk om na binnenkomst weer naar buiten te gaan om te roken;
  • Het is enkel mogelijk om contactloos te betalen.

 

3.     Wat is er anders aan naar een concert gaan dan voor de coronacrisis?

Uiteraard heb je heel veel zin om weer naar een concert te gaan, maar de concertervaring zal misschien iets anders zijn dan wat je gewend bent. Om je hier zo goed mogelijk op voor te bereiden leggen we je graag uit wat de grootste veranderingen zijn:

  • Je moet een coronatoegangsbewijs aan de deur laten zien. Een coronatoegangsbewijs kun je via de CoronaCheck-app of coronacheck.nl aanmaken met:
    • een negatieve testuitslag van maximaal 24 uur oud
    • een vaccinatiebewijs
    • een herstelbewijs van maximaal 6 maanden oud
  • De inloop is ingedeeld in tijdsloten waarop je naar binnen kan. Voorafgaand aan het evenement ontvang je een infomail met daarin je tijdslot. We verzoeken je vriendelijk om je aan het aangegeven tijdslot te houden.
  • Aan de deur zal het coronatoegangsbewijs gecontroleerd worden aan de hand van een CoronaCheck App of een uitgeprinte versie  i.c.m. je ID-bewijs;

    Vergeet niet om je ID-bewijs (rijbewijs, ID kaart of paspoort) mee te nemen! Een bankpas of kopie/foto van je ID-bewijs is niet geldig.

  • Aan de deur wordt een gezondheidscheck uitgevoerd. Op grond hiervan is het mogelijk dat toegang wordt geweigerd;
  • Toegangskaarten worden enkel op naam verkocht. Van de bezoekers die voor de coronacrisis een kaartje hebben gekocht, zijn de gegevens van de koper bij ons bekend.
  • De rookruimte is gesloten;
  • Check de website van de zaal voor meer informatie over garderobefaciliteiten of het gebruik van kluisjes;
  • Het is gewoon mogelijk tijdens de show naar het toilet of naar de bar te gaan (met uitzondering van comedyshows waar tijdens de voorstelling de barren niet open zijn);
  • Je kunt alleen contactloos betalen.

 

4. Ik ben gevaccineerd, moet ik dan nog steeds een test voor toegang doen?

Als je volledig gevaccineerd bent en je gegevens zijn beschikbaar in de CoronaCheck app, kun je ook een coronatoegangsbewijs maken. Dan is een test niet nodig. Mocht dat nog niet kunnen in jouw geval dan is een test wel noodzakelijk voor een coronatoegangsbewijs.

Kijk voor meer informatie op www.testenvoortoegang.nl

 

5. Is de rookruimte open?

De rookruimte is gesloten. We raden je aan hier voorafgaand aan het concert rekening mee te houden, het is namelijk niet mogelijk om na binnenkomst weer naar buiten te gaan om te roken.

 

6. Is de garderobe open en zijn er kluisjes?

Kijk voor informatie over de garderobefaciliteiten of het gebruik van kluisjes op de website van de zaal.

Let op: het standaard tassenbeleid waarbij een tas maximaal een A4 formaat is en niet dikker dan 10cm, geldt nog steeds. Er is geen inbewaringname aanwezig om je spullen op te bergen.

 

7. Mag ik tijdens de show naar het toilet gaan?

Het is mogelijk om tijdens de show naar het toilet te gaan.

 

8. Mag ik tijdens de show naar de bar gaan en consumpties nuttigen?

Het is mogelijk om tijdens de show naar de bar te gaan (met uitzondering van comedyshows waar tijdens de voorstelling de barren niet open zijn).

 

9. Zit er afstand tussen zitplaatsen?

Omdat deze concerten aan de hand van testen voor toegang worden gehouden, mogen we de 1,5 meter in de zaal loslaten. Je zit dus naast andere bezoekers in de zaal. Iedereen heeft bij binnenkomst een geldig corona toegangsbewijs moeten laten zien.

 

10. Als ik naar de bar of het toilet ga, is er dan genoeg ruimte om op een verantwoorde manier andere bezoekers te passeren?

Omdat deze concerten aan de hand van testen voor toegang worden gehouden, mogen we de 1,5 meter in de zaal loslaten. We houden wel rekening met de zaalcapaciteit: tot 20 september is de maximale capaciteit 2/3e van de zaal en zijn er alleen zitplaatsen beschikbaar.
Uiteraard zorgen we er allemaal samen voor dat we weer naar concerten kunnen gaan en hebben we daarom ook de medewerking van onze bezoekers nodig om elkaar waar mogelijk de ruimte te geven.

 

11. Mag ik meezingen tijdens het concert?

Neuriën, hummen, zingen, juichen: het mag weer!

 

12. Is het mogelijk om ter plekke bij de kassa een toegangskaart te kopen?

Bij het kopen van een kaart aan de kassa (alleen mogelijk bij niet uitverkochte shows) moeten bezoekers ook een coronatoegangsbewijs tonen.
Daarnaast zullen ook deze toegangskaarten op naam verkocht worden.

 

13. Is het mogelijk met cash te betalen?

Het is enkel mogelijk contactloos te betalen, er kan daarom niet met contant geld worden betaald.

 

14. Waarom worden er alleen toegangskaarten op naam verkocht?

Toegangskaarten worden op naam verkocht vanwege de door de overheid gestelde richtlijnen rondom het coronavirus. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid. Van de bezoekers die voor de coronacrisis een kaartje hebben gekocht, zijn de gegevens van de koper bij ons bekend.

 

15. Mag ik een toegangskaart voor mijn familielid of vriend(in) kopen?

Ja, dat is mogelijk. Het is dan wel belangrijk dat je de naam en het e-mailadres van jouw familielid of vriend(in) op zijn of haar toegangskaart plaatst.

 

16. Is het mogelijk om in één bestelling meerdere tickets te kopen?

Ja, het is mogelijk om in één bestelling meerdere tickets te kopen. Het standaardaantal tickets dat je in één bestelling kunt kopen is 8. Mocht dit aantal afwijken dan staat dit aangegeven bij de ticketverkoop.

 

17. Is het mogelijk om op een ander tijdslot naar binnen te gaan?

Nee, we willen je dringend verzoeken op het aangegeven tijdslot bij de zaal aan te komen, zodat we de drukte en ophoping voor de deur zoveel mogelijk kunnen voorkomen.

 

18. Wordt er een gezondheidscheck gedaan voordat ik de zaal in ga?

Ja, er worden gezondheidsvragen gesteld wanneer je de zaal wilt betreden. Op grond hiervan mag toegang geweigerd worden. 

 

19. Ik wil graag met een vriend(in) naar een concert, mogen wij naast elkaar zitten zonder 1,5 meter afstand te houden?

Omdat deze concerten aan de hand van testen voor toegang worden gehouden, mogen we de 1,5 meter in de zaal loslaten. Bezoekers zullen dus naast elkaar zitten.

 

20. Is de luchtkwaliteit in de zalen veilig?

Met de geavanceerde ventilatiesystemen in de concertzalen voldoen de zalen aan de door de overheid gestelde richtlijnen ten aanzien van ventilatie.
Voor ons heeft de veiligheid van de bezoekers en medewerkers de hoogste prioriteit. We houden daarom ook de actuele overheidsadviezen met betrekking tot ventilatiesystemen in de gaten en volgen deze waar nodig op.

 

21. Wordt er extra schoongemaakt?

Ja, naast extra hygiënemaatregelen zijn er ook extra schoonmaakrondes ingepland.

 

22. Mag ik met het openbaar vervoer komen?

We raden je aan om voor de meest actuele adviezen en informatie over het reizen met het openbaar vervoer te kijken op de website van de Rijksoverheid.

 

23. Zijn mondkapjes in de zaal verplicht?

Wij houden ons aan de richtlijnen van de Rijksoverheid, dat betekent dat mondkapjes niet meer verplicht zijn in de concertzaal. Mocht je met het openbaar vervoer komen, houd er dan rekening mee dat je hier wel een mondkapje moet dragen.

 

24. Kan ik mijn handen wassen of ontsmetten?

Op meerdere plekken in de zaal zijn zuilen geplaatst waar je je handen kan desinfecteren.

 

25. Wat als ik in de rij moet staan?

Het kan voorkomen dat je in de rij moet staan voor bijvoorbeeld de entree of de toiletten. Voordat de CoronaCheck is gecontroleerd aan de deur verzoeken je dan ook 1,5 meter afstand van andere bezoekers te houden. Mogelijk kan er bij de entree een rij ontstaan. Wij verzoeken je ook hier rekening mee te houden. Nadat de controle is uitgevoerd en je bent binnen, vervalt de 1,5 meter regel. Uiteraard zorgen we er allemaal samen voor dat we weer naar concerten kunnen gaan en hebben we daarom ook de medewerking van onze bezoekers nodig om elkaar waar mogelijk de ruimte te geven.

 

26. Wat moet ik doen als andere bezoekers niet voldoende afstand (willen) houden?

Omdat deze concerten aan de hand van testen voor toegang worden gehouden, mogen we de 1,5 meter in de zaal loslaten. Vóórdat de CoronaCheck is gecontroleerd aan de deur, verzoeken we iedereen voldoende afstand te houden. Hier wordt door onze medewerkers ook op toegezien. Mocht er toch een situatie ontstaan waar er niet voldoende afstand wordt gehouden, help elkaar hier dan aan te herinneren of meld het bij één van onze medewerkers.

 

27. Ik heb tijdens mijn bezoek vragen over de coronamaatregelen? Kan ik tijdens mijn bezoek vragen stellen over de coronamaatregelen?

Indien je tijdens je bezoek algemene of specifieke vragen over de coronamaatregelen hebt, spreek dan een van onze medewerkers aan. Zij staan klaar om al je vragen te beantwoorden.

 

28. Ik heb voor de coronacrisis een kaartje gekocht voor een concert in het najaar. Stel dat dit concert doorgaat, kan ik dan met mijn kaartje naar binnen als mijn kaartje niet op naam staat?

Kaartkopers ontvangen voorafgaand aan het concert meer informatie per email. Als er wijzigingen zijn in het ticketbeleid, worden kaartkopers hier per email over geïnformeerd.

 

29. Ik heb voor de coronacrisis een kaartje gekocht voor een concert in het najaar en er staat geen tijdslot op mijn ticket. Hoe weet ik in welk tijdslot ik mag arriveren?

Kaartkopers ontvangen voorafgaand aan het concert meer informatie per email. In deze email vind je meer informatie over de tijdsloten.

 

30.  Is het gele boekje geldig als toegangsbewijs?

Nee, alleen een toegangsbewijs in de CoronaCheck app middels een QR-code (of een geprinte versie daarvan) is geldig.

 

31. Op welke manieren kun je als buitenlandse bezoeker aantonen dat je beschermd bent?

Als buitenlandse bezoeker kun je ook een test inplannen bij testen voor toegang. Of laat met de DCC (de internationale/Europese app waar ook mee gereisd wordt) een groen vinkje zien bij volledige vaccinatie.
Ben je met een Europees Digitaal Corona Certificaat (DCC) van een ander land naar Nederland gekomen? Je kunt dezelfde QR-code ook gebruiken om naar een evenement te gaan. Dit is meestal als je DCC gebaseerd is op een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs. Je QR-Code moet wel voldoen aan de Nederlandse toegangseisen: bijvoorbeeld dat je pas als volledig gevaccineerd wordt beschouwd wanneer ook de bijbehorende “wachttijd” na de vaccinatie voorbij is. Anders verschijnt er een rood scherm bij de entree.