Het neusje van de SXSW zalm

Ieder jaar trekt een brigade aan boekers naar showcasefestival SXSW om upcoming acts te ontdekken. En jij kunt mee ontdekken, want een paar acts die recensenten aanmerken als ones-to-watch kun jij nú al in Nederland gaan zien!

arrow down
25.03.2018 Renate

Het neusje van de SXSW zalm

Ieder jaar trekt een brigade aan boekers naar showcasefestival SXSW om upcoming acts te ontdekken. En jij kunt mee ontdekken, want een paar acts die recensenten aanmerken als ones-to-watch kun jij nú al in Nederland gaan zien!

Shame

“Charlie Steen’s bright blue jacket came off early in the set by Shame, a South London band barely out of their teens. By the time his Velvet Underground T-shirt followed it, a mosh pit was already churning. Shame activates the visceral instincts of punk and proto-punk, with guitars droning and gnashing, drums kicking them into motion and Mr. Steen barking lyrics about deep disaffection; between songs he had banter like: “Money first, music second. No, I’m just joking — we’re a guitar band in 2018.” The way he ricocheted around the stage — along with forays onto the shoulders of audience members — Mr. Steen should have sported a Stooges T-shirt. Twitching, hunching, crucifying himself with the microphone stand on his shoulders, his moves had the makings of a thousand GIFs.” - NY Times

7Mz_K1b5rVk

Voor liefhebbers van | The Fall, Protomartyr, Slaves
Live te zien | Down The Rabbit Hole, Welcome To The Village, Melkweg, Rotown en Doornroosje

IDLES

“‘Arrrarrrrarrr! Urghhhhhh!’ Al tijdens de soundcheck slaan de jongens van IDLES monsterlijke oerkreten uit. In de eerste minuut doet de gitarist in een klein slobberig groen onderbroekje haasje-over bij de zanger. Direct ontstaat een hele dikke moshpit. De andere gitarist gaat even later crowdsurfend het publiek over, en die ene klautert de boom in – of althans, dat probeert ie, om er heel lelijk uit te donderen, in zijn piepkleine groene onderbroekje op de grond. Ja, IDLES is een waanzinnige sensatie – die we al een paar keer in Nederland hebben kunnen aanschouwen, maar een veel groter publiek verdient. De Britse band spuwt zijn gal over de wanstaltige politiek van het thuisland, seksueel geweld en misselijkmakende mannelijkheid en hun debuutplaat – toepasselijk Brutalism getiteld – is alvast een moderne punkrockklassieker. Uit de liedjes klinkt niet alleen heel veel opgekropte woede, maar vreemd genoeg ook een soort speelsheid. Het is zowaar dansbaar, en heerlijk om mee te brullen. In Hotel Vegas worden ze als helden ontvangen, op Down The Rabbit Hole deze zomer ongetwijfeld ook.” – 3voor12

BuQG6_evFc8

Voor liefhebbers van | Protomartyr, Parquet Courts
Live te zien | Down The Rabbit Hole

A Place To Bury Strangers

“The stage was empty at Blackhearts on Thursday afternoon when A Place to Bury Strangers' started their set: The Brooklyn trio had set up in the middle of the crowd, spending the opening handful of songs cranking away on a pair of mixers while fans circled around them with a mix of amusement and confusion. Then, without a word of explanation, they trudged up onto stage and delivered an unholy squall driven forward by the relentless drumming of Lia Simone Braswell, mostly obscured by the thick haze of the smoke machine.” – Rolling Stone

rij8qYpT1S0

Voor liefhebbers van | The Soft Moon en The Raveonettes
Live te zien | Doornroosje en Paradiso Noord

Tank and the Bangas

“Hiphop, soul en funk in de blender, met af en toe een loeiharde riff en vaker nog een tetterende saxofoon of dwarsfluit. Het publiek in Austin staat er van begin tot einde bij te juichen. Ja, verhip: dit is gewoon de Amerikaanse versie van Typhoon en z’n titanenband, met iets hardere raps en wat meer muzikantengefröbel.” – 3voor12

QKzobTCIRDw

Voor liefhebbers van | Vulfpack, Erykah Badu, Typhoon
Live te zien | Down the Rabbit Hole

Natalie Prass

“What once seemed soft in Prass' music – particularly her melodies and ballads – carry no small amount of grit, thanks in part to a nimble band who are as comfortable digging into funky grooves as they are laying back and playing supple soul. This hard foundation – graced at times by gnarly squalls of guitar from Alan Parker – provides a welcome contrast to Prass' airy vocals, but she also sounds tougher now than she did a few years ago. At times, her music can still shimmer like a Californian sunset, but the older numbers sound broken in and the new tunes feel etched from experience, thanks to Prass' increased confidence in her craft. The sound of a musician hitting her stride.” - Rolling Stone

0pv7rN-_IWU

Voor liefhebbers van | Laura Marling, Feist
Live te zien | Motel Mozaïque en Paradiso

Smokepurpp

“Live klinkt de donderende bas alsof de speakers net zijn opgeblazen, maar dat hoort zo bij de rapper/producer. Hier in Austin wordt hij ontvangen als een halfgod: direct gaan alle mobieltjes de lucht in en worden er iPhones op hem gegooid voor selfies. Zijn nihilistische Migos-flow (hij wil liever Audis dan vrienden, is z’n belangrijkste boodschap) is wellicht niet zo onderscheidend, maar dat maakt–ie goed met een punkrockenergie en een stel bangers van jewelste. Nu nog leren wat beter champagne te spuiten.” - 3voor12

1dvTJJvEFL8

Voor liefhebbers van | Migos, Lil Pump
Live te zien | WOO HAH!

Durand Jones & the Indications

“Cranking out a set split between gritty southern soul and its smoother northern counterpart – the former sung by frontman Jones, the latter by drummer Aaron Frazer – the Indications proudly carry on a number of R&B traditions, but when they're on stage they are a far cry from mere revivalists. Their grooves are funky, their interplay crackles and Jones is a singer who understands how to raise tension with dramatic pauses and pleas.” – Rolling Stone

9-s1u6AxklE

Voor liefhebbers van | Lee Fields & The Expressions, Curtis Harding
Live te zien | Paradiso

U.S. Girls

“Tien jaar timmerde Meg Remy alias U.S. Girls aan de weg, maar met haar laatste album beleeft ze opeens haar doorbraak. Van wringende en experimentele noise op tape schoof ze telkens verder op naar disco, funk, glamrock en dansbare boogie. Met In a Poem Unlimited breidde ze uit van soloproject naar een band, en wat voor band! Op SXSW presenteert ze de groep voor het eerst, en ze heeft maar liefst acht man om zich heen staan: een gast die er atonale sax-solo’s uit perst, een jongen die alleen maar tamboerijn speelt, een hele funky ritmesectie en een gitarist die continu z’n voet op het wahwah-pedaal heeft staan (en ook maar ‘wahwah’ op z’n schouder heeft getatoeëerd!). Het maakt haar samplepop weliswaar een tikkeltje minder eigenzinnig, maar ook een stuk dwingender. Zijzelf is niet van drama gespeend, ze komt zwierend met een roos op en laat zich vol overgave op het podium neerstorten tijdens het alsmaar voortjakkerende slotnummer ‘Time’. In A Poem Unlimited kun je haar doorbraakplaat noemen, dan is SXSW ongetwijfeld haar live-doorbraak.” - 3voor12

8cFnewlPpzI

Voor liefhebbers van | Young Fathers, Madonna
Live te zien | Melkweg en Here Comes The Summer

Gang of Youths

“The first music I heard after landing in Austin was a cascade of metallic-guitar harmonics, cut into declarative power chords and shot over breakneck hard rock as if Mogwai had taken off at the speed of Blue Öyster Cult. Then singer-guitarist David Le'aupepe took the noise to a higher plane of debate with his earnest, preacher's cry in "What Can I Do If the Fire Goes Out," an anthemic knockout from Go Farther in Lightness, Gang of Youths' second album and an award-winner in their native Australia last year.” – Rolling Stone

9URhKk22xbM

Voor liefhebbers van | Ball Park Music, Mogwai, DMA’s
Live te zien | Pinkpop

Josh T. Pearson

“Last year, this singer-guitarist from Denton, Texas presided over a reunion of his heavy-transcendence power trio Lift to Experience, celebrating the deluxe reissue of their only album, 2001's The Texas-Jerusalem Crossroads, inside the holy echo of Austin's Central Presbyterian Church. This time, Pearson came as a solo artist with a new album, The Straight Hits. He performed under more modest circumstances: a grungy bar on Red River Street with a band formed only four days earlier. And before playing a note, Pearson confessed with embarrassment that he "had been a little foolish" the previous night and paid with a few top notes in his voice. In fact, at Valhalla, he hit the high, vocal climax in the album's garage-party opener "Straight to the Top!" with no error, and the band – which included Lift to Experience's version of John Bonham, drummer Andy Young – was loose but robust in the great Texan tradition of the 13th Floor Elevators and the Sir Douglas Quintet. Pearson – who also drew from his 2011 album, Last of the Country Gentlemen, for the wracked "Sweetheart, I Ain't Your Christ" – has been a consistently compelling attraction in my SXSW life since Lift to Experience set their drum kit on fire at another Red River club nearly 20 years back. Tonight, he did not disappoint, regardless of how foolish he was the night before.” – Rolling Stone

ez4qPtKO-A8

Voor liefhebbers van | John Grant, Jonathan Wilson
Live te zien | Bitterzoet

Praat mee