KPN op MOJO festivals

Laagdrempelige, toegankelijke dienstverlener voor iedereen

arrow down

Wie objectief naar een meerdaags festival kijkt, kan concluderen dat een festivalterrein in feite een kleine stad is. In die hoedanigheid is een festival een microversie van de maatschappij buiten de poorten. Binnen die maatschappij wordt in de 21ste eeuw één ding belangrijker gevonden dan voedsel en/of sanitair: communicatie. KPN zorgt op MOJO-festivals als Pinkpop, Down The Rabbit Hole en Lowlands al geruime tijd voor dienstverlening op dat gebied. 

“Wij kiezen er heel bewust voor om op festivals die dienstverlenende rol te spelen”, aldus Janice van den Bosch, senior communicatie adviseur KPN. “Omdat we die rol ook buiten de festivals spelen. Wij willen onze merknaam richting een zo breed mogelijke doelgroep positioneren als betrouwbaar, eigentijds en kwalitatief hoogstaand. We zijn enkele jaren met ons jongerenmerk Hi op de festivals aanwezig geweest. Dat Hi als merk is opgehouden te bestaan, betekent niet dat we die jonge(re) doelgroep als KPN niet willen bereiken. Wij ontmoeten mensen graag op de plekken waar KPN relevant voor hen kan zijn.”

Op de festivalterreinen heeft KPN zichzelf dan ook heel nadrukkelijk zichtbaar gemaakt als laagdrempelige toegankelijke dienstverlener voor iedereen.

Dit onder meer door middel van het aanbieden van een sterk (gratis) WiFi-netwerk en de gratis mogelijkheid om telefoons op te laden. “Zeker op meerdaagse evenementen weet je dat er een punt komt dat mensen behoefte hebben aan een letterlijk ‘oplaadmoment’. Voor de mobiele telefoon uiteraard, maar ook voor zichzelf. Dat hebben we getracht te combineren. Dat deden we al met Hi, door van de stand een echte relaxplek te maken. In basis doen we dat onder de KPN-vlag nog steeds, maar ieder jaar met nieuwe elementen.”

In 2017 was verbinding een thema dat voor KPN heel belangrijk was bij de activatie van het merk. Onder de noemer ‘Hoes’t Daar Nou!?’ zijn generaties verbonden met vrienden en (on) bekenden.  “De verbinding bereikten we door her en der op de festivalterreinen ouderwetse telefooncellen te plaatsen. Vanuit die telefooncellen kon contact worden gezocht met andere plekken op het terrein. Er groeit een generatie op die niet meer weet wat een telefooncel is. Voor hen was dit een erg leuke gimmick. De oudere bezoekers hebben het als een stuk nostalgie ervaren. Juist door heden en verleden samen te brengen, hebben wij als KPN onze jarenlange communicatief ondersteunende rol in de maatschappij kunnen onderstrepen. Uit reacties merkten we dat dit goed is aangeslagen bij de bezoekers.”

Naast de activatie op locatie, heeft KPN een partnerrol vervuld binnen de diverse festival-apps van MOJO. Zo’n 70 procent van de bezoekers downloadt voor aanvang van een evenement de app. Afhankelijk van het festival raadpleegt daarvan tussen de 62 (Down The Rabbit Hole) en 73 procent (Lowlands) deze gedurende het festival. “Dat zijn voor ons mooie cijfers”, aldus Van den Bosch. “We willen op een positieve manier bijdragen. Herkenbaar aanwezig zijn, maar niet als opdringerig ervaren worden.”

De activatie van KPN heeft zich door de jaren heen op exact die manier  bewezen, maar is tevens vooruitstrevend gebleven. “De eisen en verwachtingen van de bezoekers veranderen, je kan niet stil blijven staan. Toen duidelijk werd dat mensen ook graag mobiel willen kunnen opladen, zijn we powerbanks gaan verstrekken. De wensen op het gebied van WiFi zijn in slechts enkele jaren ook enorm gegroeid. KPN heeft de techniek in huis om een relatief klein gebied met een grote groep gebruikers van stabiele capaciteit te voorzien. Dat is voor veel bezoekers een primaire behoefte geworden op een evenement. KPN is altijd meegegaan in de ontwikkelingen, zodat we als dienstverlener de festivalbeleving naar een hoger niveau kunnen tillen. Door WiFi te verzorgen, door niet ieder jaar met exact dezelfde activatie op een terrein te staan, draagt KPN bij aan de festivalbeleving die bezoekers tegenwoordig verwachten.”

 

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en relevante advertenties te kunnen tonen. We vragen je eenmalig om ons toestemming hiervoor te verlenen. Meer weten?