De Magie van een Sponsoractivatie

Een Silent Disco voor marketeers tijdens NIMA Marketing Day 2018

arrow down

03.07.2018

Wat was het een inspirerende dag! Donderdag 21 juni lieten wij de marketeers in DeFabrique in Utrecht geheel op onze eigen wijze zien hoe je van live beleving merkbeleving maakt. Met een Silent Disco dus!

Geheel in festivalstijl kregen alle honderd bezoekers een koptelefoon waarze ze konden luisteren en kijken naar wat we als MOJO Partnerships doen. DJ Justin Verkijk praatte de hele sessie vlot aan elkaar, terwijl hij het publiek meenam in de ervaring van een festivalbezoeker. Hoor je muziek? Dansen mag!  Ondertussen schotelde hij interessante cijfers voor, onder andere over de bezoekersprofielen van de verschillende festivals en merkactivaties. De marketeers kregen op deze manier inzicht in de manier waarop je als sponsor relevant en waardevol bent voor de bezoeker, om op die manier de impact te maken waar je als merk naar op zoek bent. 

 

NIMAMD_2

De bijzondere kracht van festivals

Wat in 1968 begon als een eenmansbedrijf op een zolderkamer in Delft, is uitgegroeid tot Nederlandse marktleider op het gebied van concertpromotie en festivalorganisatie, met het Amerikaanse Live Nation als eigenaar. Gedreven door liefde voor muziek en talent voor organisatie ontwikkelde Mojo in de afgelopen 50 jaar een ontelbare reeks van concert- en festivalbelevingen voor miljoenen fans. “Juist deze live events bieden unieke kansen voor sponsoring omdat het een manier is om merkbeleving te creëren en om echt in contact te komen met de doelgroep,” vertelt Marcel Surendonk, Head of Brand Partnerships bij MOJO.

NIMAMD_3

Merkbeleving dankzij live beleving

In een tijd waarin we overstelpt worden door informatie en indrukken is het voor merken nog moeilijker om echt in contact te komen met mensen. Als het al lukt om zichtbaar te zijn bij de juiste doelgroep is het nog maar de vraag of er ook daadwerkelijk iets gebeurt met de merkbeleving. Dat de markt voor muzieksponsoring zich sterk ontwikkelt is dan ook niet verwonderlijk. Festivalsponsoring biedt de unieke mogelijkheid om aan te haken bij een beleving en zo bij een hele specifieke groep mensen de merkoverweging- en voorkeur te beïnvloeden. Sponsoring is als geen ander marketinginstrument in staat om relevante doelgroepen enthousiast te maken over een merk. Mojo werkt al sinds het allereerste festival in 1976 samen met partners om gebruik te maken van deze livebeleving en in te spelen op de unieke state of mind van festivalbezoekers om op die manier specifieke marketingdoelstellingen te bewerkstelligen.

 

NIMAMD18_4

De kracht van live muziek

Uit recent Brits onderzoek is gebleken dat het bijwonen van live muziek een zodanig grote impact heeft op het geluksgevoel en welzijn van de bezoeker dat het zelfs je leven zou kunnen verlengen. Marcel Surendonk: “En precies dát geluksgevoel, die memorabele beleving en het sociale aspect van samen beleven maakt live muziek zo emotioneel intens dat de bezoeker, een doelgroep met een enorm groot aandeel millennials, open staat voor nieuwe ideeën en connectie van merken die betrokken zijn bij het festival. Voor merken dus dé kans om in contact te treden.”

De festivalbezoeker is superpromotor

Bijkomend voordeel van muziekfestivals is dat juist dáár die anders zo moeilijk te bereiken doelgroep, millennials, te vinden is. Festivalgangers blijken bovendien bovengemiddeld effectieve fan ambassadeurs te zijn. Het zijn enthousiaste persoonlijkheden die een groot netwerk hebben, actief zijn in het delen en overtuigingskracht hebben. Het zijn dus superpromotors.

Mojo @ NIMA Marketing Day

MOJO heeft de afgelopen jaren door middel van sponsorpartnerships voor een groot aantal merken onder andere omzetverhoging gerealiseerd, maar ook oplossingen geboden om hoogopgeleide werknemers aan te trekken. Ook realiseerde MOJO voor een breed portfolio aan merken merklading en PR waardige activaties.

Tijdens de sessie van Mojo op de NIMA Marketing Day bood Mojo inzicht in de manier waarop festivals een unieke kans zijn om merkbeleving te ontwikkelen. Hierbij zijn onder andere het succesvolle NN North Sea Jazz Festival, het Lowlands festival, nieuwkomer en beste festival van 2017 WOO HAH!, Down The Rabbit Hole en het jubilerende Pinkpop een goed voorbeeld.

“With live music, you’re all facing the same direction. There’s one stage. Everyone’s focused.” 

Was je niet bij onze Silent Disco tijdens NIMA Marketing Day en wil je weten welke informatie we daar deelden? Neem dan contact op met ons via 015-21 21 980.

 

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en relevante advertenties te kunnen tonen. We vragen je eenmalig om ons toestemming hiervoor te verlenen. Meer weten?