08 mrt. 2018

Live Nation helpt in het bereiken van millennials

Steeds meer merken zijn op zoek naar die directe connectie met muziekfans
Chaz Mcgregor 51043 Unsplashuitsnedevervaagd

Het is een geweldige tijd om deel uit te maken van de live-entertainment industrie! 

Het Amerikaanse Live Nation Entertainment, moederbedrijf van MOJO, Ziggodome en Afas Live, presenteerde in februari haar resultaten voor het volledige jaar 2017. Voor de zevende jaar op rij hebben we recordresultaten geboekt; de omzet in 2017 steeg maar liefst 24%. Elke divisie van Live Nation - concerten, festivals, sponsoring en ticketing - leverde haar sterkste resultaten in de geschiedenis van het bedrijf. 

Hiermee wordt opnieuw duidelijk welke kracht live events hebben, gedreven door de grote vraag vanuit de consument en de sterke aanwas van nieuwe en gevestigde artiesten die op tour gaan. Livemuziek is een unieke vorm van entertainment; het creëert de mooiste herinneringen die een leven lang meegaan. Iets waar fans in deze experience economy meer dan ooit naar verlangen. 

Live Nation gelooft dat de live business de komende jaren sterk blijft groeien omdat de vraag vanuit het publiek blijft toenemen, artiesten meer touren en sponsorships en ticketing profiteren van de vliegwiel strategie; het laten groeien van onze wereldwijde concertactiviteiten en daarmee groei stimuleren in onze on-site, sponsor- en ticketingactiviteiten.

Sterke groei in sponsorships

De sponsor- en advertentie-inkomsten stegen met 18%. Onze 50+ sponsors die meer dan $1 miljoen per jaar uitgeven, hebben gezamenlijk $285 miljoen besteed aan het bereiken van onze fans, een stijging van 19%. Sponsorship inkomsten voor onze festivals stegen met 20%, gedreven door onze nieuwe deals waaronder American Express, American Eagle, Samsung en Amazon Web Services. Dit alles versterkt de kracht van ons platform met 86 miljoen fans en de voortdurende verschuiving van merken naar investeringen in live experiences.

Ons onderzoek toont aan dat 90% van de merken denkt dat Live Nation hen kan helpen in het bereiken van millennials (geboren tussen 1980 en 2000), en meer dan 70% van de fans vindt het hoogstwaarschijnlijk dat zij ontvankelijk zijn voor uitingen en boodschappen van merken tijdens concerten. Goed nieuws voor partners dus!

Met meer dan 70% van het sponsorbudget reeds gealloceerd, kunnen we erop vertrouwen dat we opnieuw een tweecijferige groei in bedrijfsresultaten voor 2018 zullen realiseren. En we zijn van mening dat onze sponsoractiviteiten een groei zullen blijven genereren in de toekomst, omdat meer en meer merken op zoek zijn naar die directe connectie met muziekfans. 

Toename marktaandeel concerten

Concerten laten een verhoogd wereldwijd marktaandeel zien, met een groei van 21% tot maar liefst 86 miljoen fans. Voor de promotie van dertigduizend shows in 40 landen werd een investering gedaan van $5,6 miljard. Dit maakt Live Nation veruit de grootste financiële supporter van artiesten in de muziek. Meer dan ooit verkiezen fans live ervaringen, van clubshows tot arena concerten en festivals, boven alle entertainment mogelijkheden en ze vinden het de uitgelezen manier om hun ervaringen bij concerten van hun favoriete artiest te delen met andere fans. In de Verenigde Staten groeiden de uitgaven aan ‘experiences’ de afgelopen tien jaar met $5 miljard per jaar en we geloven dat deze trend doorzet naar een structurele toename in de vraag naar concerten wereldwijd.