01 dec. 2017

Entertainment beleving met Ticketmaster

Wat Ticketmaster allemaal voor je kan betekenen
Ticketmastersfeerfotouitsnedevervaagd

Ticketmaster is al meer dan 10 jaar ticketing partner wereldwijd en verkoopt dit jaar 5,5 miljoen tickets in Nederland. De hoogste tijd voor een kijkje in hun keuken, want ze zijn zoveel meer dan een online kaartverkoopkanaal. Wat Ticketmaster nog meer aan partners, bedrijven en organisatoren te bieden heeft vertelt Jordy Bos, Manager New Business bij Ticketmaster.

Jordyticketmasteruitsnede

Jullie verkopen de tickets voor alle MOJO concerten en festivals en we werken al jarenlang samen. Waar bestaat die samenwerking uit en hoe verloopt die?
Ticketmaster is onderdeel van Live Nation Entertainment dus MOJO is ons zusterbedrijf en tegelijkertijd onze klant. Mijn afdeling New Business is verantwoordelijk voor de ‘Ancillary Revenue’, zoals sponsorfinding en advertising, banners en displayruimte op onze site voor adverteerders en mediabureaus. Maar ook upsells, en ons Gift Card Programma. Het grappige is natuurlijk dat de mensen die over zes maanden bij een concert of festival staan dezelfde mensen zijn die bij de start van de kaartverkoop bij ons als eerste voor de digitale deur staan, dus ik denk dat wij gezamenlijk een mooi platform te bieden hebben aan adverteerders, partners en sponsors.

Ticketmaster is niet alleen een kanaal voor ticketverkoop, jullie doen veel meer dan dat. Kun je hier iets over vertellen?
We maken onderscheid tussen clients en customers. Onze clients zijn de evenementorganisatoren waarmee wij een contract hebben en waar we de ticketverkoop voor mogen doen, dus de B2B kant. Maar in toenemende mate zijn we bezig een goede customer journey te creëeren voor de eindgebruiker, de kaartkoper. Partners kiezen doorgaans voor ons vanwege ons enorme bereik. Het blijkt uit 9 van de 10 gevallen dat wij sneller en meer kaarten verkopen voor de organisatie. We hebben een enorm marketingteam dat kan helpen met het evenement. We kunnen via onze data zien waar de doelgroep van het evenement zich ophoudt en hoe we die kunnen bereiken. Organisatoren moeten zich bezighouden met het organiseren van het evenement en ticketing wordt dan soms gezien als een soort noodzakelijk kwaad. Wij nemen dat uit handen, en daarbij bieden wij de juiste marketing- en rapportagetools om ze bij de verkoop te helpen en apps om het leven makkelijker te maken. Op een betrouwbare manier ontzorgen dus.

 Je hebt in een aantal jaar een afdeling New Business opgezet. Welke werkzaamheden liggen er op jouw bord?
Ik wil wat betreft advertising zoveel mogelijk relevante content op onze website hebben. Dit is belangrijk voor de customer journey en als ondersteuning van bestaande partnerships. Ik hou me bezig met wat Ticketmaster, naast kaartverkoop, allemaal nog meer doet. Vroeger waren we een online kassa, mensen kochten een kaartje en dat was het, nu zijn we meer een one-stop-shop voor de hele entertainment beleving. We bieden ook upsells aan zoals gehoorbescherming, vervoersbewijzen, annuleringsverzekeringen, muziek via platenmaatschappijen. Dat is relevant. Ook hebben we de Gift Card die inwisselbaar is voor het totale repertoire op ticketmaster.nl. We bieden hier ook B2B proposities voor aan, zoals voor een relatie- of kerstgeschenk.

MOJO Partnerships richt zich op de bedrijfswereld, merken en organisaties die op onze festivals ofwel de juiste doelgroep willen bereiken, merkloyaliteit of omzet wil verhogen, of andere marketingdoelstellingen willen realiseren. Wat bieden jullie de B2B markt?
Wij bieden een platform aan bedrijven om te communiceren met fans; van banners op de site tot een advertentie op het ticket zelf, via social media of via ons blog waar we advertorials in kwijt kunnen. Er ligt voor partners van MOJO een enorme kans om voor een langere periode, dus niet alleen tijdens het event zelf, maar vanaf de start van de ticketverkoop tot ver na het evenement met de doelgroep te kunnen communiceren. We bundelen altijd onze krachten en kijken met MOJO wat we partners Live Nation breed kunnen bieden, als totaalpakket. Hiernaast hebben we een ongelooflijke hoeveelheid data tot onze beschikking en kunnen we via onze analytics tool kijken naar de doelgroep van de desbetreffende partner en waar hun interesse nog meer ligt om hier specifiek op te kunnen targetten. En we kunnen bezoekersonderzoeken doen.

Jullie verzorgen ook de ticketverkoop voor de grootste shows, beurzen, exposities en festivals. Kunnen jullie ook de kaartverkoop verzorgen voor een bedrijfsevent?
Ja, we hebben niet alleen MOJO als klant, we doen veel meer. Beurzen, tentoonstellingen, sport, comedy. We bieden ticketingoplossingen aan zoals een guestlist tool als een bedrijf daar gebruik van wil maken. Zo hebben we al eerder de uitnodigingen en tickets gedaan voor een personeelsevent van een groot uitzendbureau.

Weet iedereen in Nederland dat je voor tickets voor concerten en evenementen bij jullie moet zijn?
Onze brand awareness is erg groot. Wij zien in de search resultaten dat zelfs voor de events die wij niet verkopen mensen bij Ticketmaster gaan zoeken. Ons bereik is enorm. Ons webbezoek is binnen drie jaar van 700.000 bezoekers per maand gegroeid naar 1,5 miljoen bezoekers. Ticketmaster heeft 1,4 miljoen abonnees op de Ticket Alert Nieuwsbrief en 300 duizend volgers op social media. Al die middelen samen zorgen dat we van toegevoegde waarde zijn voor zowel evenementorganisaties als adverteerders.