Eventreport Down The Rabbit Hole 2018

57% bezoekt DTRH voor het eerst, 38% is al 3x of vaker geweest. Lees meer publieksonderzoeksresultaten over bezoekers, media en samenwerkingen

arrow down

De 35.000 bezoekers, die allemaal 3 dagen op het festival aanwezig zijn, geven Down The Rabbit Hole het rapportcijfer 8,3! Je leest het al, het volgende Eventreport met resultaten uit het publieksonderzoek van afgelopen festivalseizoen dat we hier publiceren, is Down The Rabbit Hole.  Lees over het programma, de hoogtepunten, media en facts & figures! 

Open nu het Eventreport van Down The Rabbit Hole 2018.

‘We hebben als band op minstens 1200 festival gestaan…’ Alex Kapranos van Franz Ferdin grijnst op het Hotot-podium. ‘Geen enkele was zo mooi als wat jullie hier hebben op Rabbits!’ Normaliter zijn dergelijke uitspraken jodiumclichés. In het geval Down The Rabbit Hole kan je niet anders dan beamen wat hij zegt... Voor je gemak publiceren we hieronder ook de tekst uit dit report.

De vijfde editie van het dik uitverkochte Down The Rabbit Hole is er eentje waarin op de beste momenten het publiek en de optredende artiesten samensmelten. Of ‘samen smelten’, want de zomerse temperaturen dragen ontegenzeggelijk bij aan het geheel. Juist in de warmte, terwijl er over het meer van Down The Rabbit Hole een verkoelend briesje waait dat het goed uit te houden maakt, wanen woestijnrockers Queens Of The Stone Age zich thuis. Terwijl de zon zakt, doen de bomen langs het meer denken aan Californische palmen. Een verzengende set in die magische setting op het nieuwe Hotot openluchtpodium is het resultaat.  

Dit waar Calexico juist met de zon hoog aan de hemel op die zelfde plek de perfecte locatie vindt voor hun Americana/indie tex-mex. Zon, warmte, muziek, adorerend publiek, het totaalplaatje klopt volledig. Genoemde optredens zijn gedurende Down The Rabbit Hole zeker geen uitzonderingen. Als Fever Ray in de Teddy Widder opkomt en de bandleden als respectievelijk een Honolulu-meisje, een opgeblazen body builder en een bimbo in blauw glitterpak verkleed blijken, is de toon direct gezet. Dit is niet alleen muzikaal een statement, dit is performance art in optima forma. 

Het zijn zulke muzikale momenten waarin het konijnenhol dieper blijkt te gaan dan voorgaande jaren. Het gretige publiek wil ook dieper kruipen en het liefst nooit meer naar buiten komen. Omdat het drukker is dan eerdere jaren, wordt het terrein van De Groene Heuvels intensiever gebruikt en daardoor lijkt de festivalbeleving anno 2018 ook meer gelaagd. De nieuwe, surrealistische (en permanente) entree draagt bij aan dat gevoel, de buitenaards aanvoelende aankleding van het Fuzzy Future Field absoluut ook. Het zijn de ogenschijnlijk kleinere dingen op het programma die grote impact maken. De Surf Shack is exact wat het publiek wil tijdens het zonovergoten weekend. Opstaan met klassieke muziek op het Bossa Nova podium in het Idyllische Bos voelt als een stukje paradijs op aarde betreden, terwijl het Vuige Veld door de zweterige en stof ge omstandigheden dit jaar extra vuig te noemen is en de naastgelegen Avant Garden door het decor van opblaasattributen in combinatie met het urban-programma een buitengewoon euforische sfeer heeft. 

Die setting slaat over op de acts, die daardoor net zo betoverd zijn als de 35.000 bezoekers. Als er wisselwerkingen ontstaan, worden optredens boven zichzelf uitgetild. Gedurende het magistrale optreden van David Byrne zijn alle muzikanten voorzien van mobiele instrumenten. Zodoende staan ze de hele set door dansend op het podium. Dat werkt dusdanig aanstekelijk, dat er ook op het veld spontane dansgroepen ontstaan. De lach op het gelaat van de artiesten als ze het effect van hun optreden zien is onbetaalbaar. Niet allen bij Byrne overigens, ook de grijns van zaterdagafsluiter Anderson. Paak als hij vanaf de Hotot een extatisch veld voor zich ziet is onbetaalbaar. 

De eclectische St. Vincent ziet haar publiek tot ver buiten deTeddyWidder bewegen en is zichtbaar ontroerd, maar de magie zit bij haar soms ook in de stilte. Niet alleen bij haar, overigens. Singer-songwriter Moses Sumney geeft een indrukwekkend verstild optreden in de Fuzzy Lop waar je een speld kan horen vallen. Vanaf de Hotot weet Fink het publiek ook regelmatig stil te krijgen met zijn intiem aanvoelende optreden. 

Op dit gebied is het absoluut hoogtepunt Nick Cave and the Bad Seeds. Als Cave zijn set begint klinkt een massaal ‘sssssstttt’ over het veld. Iedereen voelt dat – net als bij David Byrne een dag eerder – hier een optreden voor de geschiedenisboekjes staat te gebeuren.Wat volgt is echter geen optreden, het is ronduit een bezwering. Enerzijds pakken Cave en zijn band het publiek bij de strot, anderzijds gaan ze de strijd aan met de elementen en lijken ze eigenhandig de zon achter de horizon te willen duwen. Het schimmenspel waarbij band, publiek, festivalterrein en natuur één worden, is niet anders te omschrijven dan als pure magie. 

 

Eventreport DTRH18_1

Media & Marketingresulaten 

Eventreport DTRH_2

NPO 3FM zond live uit vanaf Down The Rabbit Hole en in het kleine, witte kerkje op de Hotot-heuvel namen ze vele intieme en exclusieve On Stage-sessies op. Dit alles was niet enkel via de ether te beluisteren, maar ook via NPO 3FM online, op npo3fm.nl, Instagram, Snapchat, Facebook en Youtube. 

VPRO was aanwezig om registraties van DTRH18 te maken die online beschikbaar zijn. 

VPRO’s 3voor12 verzorgde ook deze editie weer recensies, interviews en sfeerverslagen in beeld, tekst en geluid via de 3voor12-site, en uiteraard op Facebook, Instagram,Twitter en Snapchat. 

Mediapartner Subbacultcha produceerde het DTRH-magazine met daarin alle programma-informatie.  

Partnerships

Eventreport DTRH3

Bierpartner Heineken pakt op meerdere gebieden uit met hun diverse merken.  Onder eigen naam heeft Heineken op het grensgebied tussen het festivalterrein en de camping een ‘unexpected bar’ gebouwd. Een houten boswachtershuisje lijkt verdwaald op het terrein te staan. Een ster op de voordeur gekalkt en huisnummer 1873 (een verwijzing naar het oprichtingsjaar van de bierbrouwer), hinten dat hier wellicht iets schuilgaat. Eenmaal door de deur dalen bezoekers af onder de grond, waar zij een bruin café met een maximale capaciteit van 30 man aantreffen. Het is een van de te ontdekken plekjes die een festival als Down The Rabbit Hole zo speciaal maken. 

Met biermerk Desperados is het exclusieviteitsgevoel dit jaar iets meer losgelaten. Vorig jaar was het Wilde Haren x Desperados-podium op het meer uitermate populair, maar door de beperkte ruimte kon niet iedere bezoeker daar altijd terecht. Dit jaar is het volledige Avant Garden-veld met een capaciteit van 2000 man het speelveld van Wilde Haren x Desperados, dat op een veld vol opblaasaccessoires en met een hip-hop georiënteerd verrassingsprogrammering drie dagen lang een broeierige clubsetting in de open lucht realiseerde.

Op het Vuige Veld is er weer ruimte voor biermerk Brand, dat in een industriële setting de Brand Bijzondere Bieren Bar heeft opgetrokken. Het veld vol roestige objecten, robuuste containers en rauwe muziek past perfect bij het wat zwaardere en ambachtelijke karakter van de geschonken bieren. Luchtiger brengt Heineken hun cidermerken Apple Bandit, Jillz, Old Mout Cider, Bulmers en Stassen onder de aandacht. Ditmaal met meer focus op de mannelijke bezoekers, door in de robuust in elkaar getimmerde houten Apple Bandit-area knipbeurten van de Schorem-barbiers aan te bieden.

Met de nieuw aangemeten kapsels kunnen de bezoekers ook heel goed terecht in de Dewar’s Scotch Egg Club. Deze whiskybar in de Spiegeltent in de Teddy Widder Yard is volledig in de interbellumstijl van hitserie Peaky Blinders opgetrokken, een serie waarvoor headliner Nick Cave de openingsmuziek heeft geleverd. Inclusief live-muziek, cabaret, illegale ‘kippenraces’, door de wol geverfd barpersoneel en vintage plaatjes door Glastonbury’s huis-DJ Natty Bo. Het etablissement rond de whisky’s van Dewar’s blijft het hele weekend een populair mini-universum binnen de vele werelden die Down The Rabbit Hole creëert. 

Nog zo'n universum op zich is het in de bossen verscholen domein waar ginmerk Hendrick’s Gin voor het tweede jaar is neergestreken. Onder het motto ‘cultivate the unusual’ is weer een steampunk-achtige bar annex rariteitenkabinet neergezet. Ook hier gedurende het volledige weekend lange rijen om binnen te komen. Niet vanwege de schaduw, wel vanwege de unieke ervaring en sfeer die je nergens anders dan eens per jaar op Down The Rabbit Hole kan vinden. 

Een unieke sfeer die alleen maar meer kracht is bijgezet door het zomerse weer. De strakblauwe hemel en de permanente zonneschijn overdag (en adembenemende schemer naar mate het later werd) maakten het decor alleen maar mooier. Daar profiteerde ook frisdrankleverancier Coca-Cola van, die hun nieuwe ice tea- merk Fuze Tea activeerde via een houten bar waar bezoekers even konden ontsnappen aan de festivaldrukte voor wat ‘me time’. Gelegen op het strandje aan de rand van het meer, werd het een veelbezochte hangout. 

Dat geldt ook voor het uit hout opgetrokken mini-labirinth van Mascotte, waar vloeipapier gratis verkrijgbaar is en wat in de avondschemer uitpuilt als daar DJ’s hun zomerse sets draaien.

Down The Rabbit Hole is meer dan een festival. Het is een wereld waar de bezoekers even belangrijk zijn voor het grotere geheel als het programma.

Net als eerdere jaren geldt ook tijdens het eerste lustrum dat als de partners de avontuurlijke en open minded festivalbezoeker volledig meenemen in hun wereld, de meest onverwachte en magische momenten ontstaan en blijvende herinneringen worden gemaakt. 

De vijfde editie van DOWN THE RABBIT HOLE kon mede mogelijk gemaakt worden dankzij de medewerking van onze partners, vrijwilligers, leveranciers, mediapartners en sponsors.Wij zijn uitermate trots dat we op succesvolle wijze met zoveel gedreven en gepassioneerde partijen samenwerken Onze partnerships vormen niet alleen een belangrijke pijler van het festival, maar dragen ook sterk bij aan een bijzondere beleving van Down The Rabbit Hole. Down the Rabbit Hole dankt daarom haar partners voor het vormen van een basis voor de ontwikkeling van het festival, de mediapartners voor hun inzet om Down The Rabbit Hole zichtbaar te maken en de sponsoren voor hun verbondenheid en creatieve activiteiten op het festival.