Eventreport Pinkpop 2018

45% van de bezoekers is al 5x of vaker naar Pinkpop geweest Resultaten publieksonderzoek bekend over bezoekers, media en samenwerkingen

arrow down

25.11.2018

Afgelopen seizoen is er bij elk festival een publieksonderzoek gedaan. De komende maanden zullen we steeds een festival uitlichten waarvan de resultaten bekend zijn. Er is veel uit op te maken en te leren, voor zowel ons als organisatie als de media, onze partners en sponsors. We beginnen met Pinkpop 2018. Wist je bijvoorbeeld dat 45% van de bezoekers al 5 keer of vaker naar Pinkpop is geweest? 

Lees over het programma, de hoogtepunten, media en facts & fugures! Open nu het Eventreport van Pinkpop 2018!

Voor je gemak publiceren we hieronder ook de tekst uit dit report.

Pinkpop is een evenement dat heel nadrukkelijk Limburgs is, maar dat een plekje in het hart van heel Nederland heeft gevonden. Dat maakt dat er landelijk wordt meegeleefd als daags voor het festival boegbeeld Jan Smeets met spoed aan zijn hart moet worden geopereerd, maar ook dat zich een collectief schrik- en rouwmoment voordoet als – zoals na afloop van de 49ste editie – een noodlottig incident bezoekers van het festival treft. Terwijl met een schuin oog al naar de jubileumeditie van 2019 wordt gekeken, is het besef alleen maar groter geworden hoe verankerd Pinkpop is in de maatschappij. Het is een festival van ons allemaal.  

Pinkpop Eventreport 2018_2

Het programma

Dat besef dringt zich ook al gedurende de verder uitermate succesvolle 49e editie van Pinkpop op. Het is een editie waarin cirkels worden rondgemaakt. Het overrompelende optreden van A Perfect Circle zou je gezien de bandnaam maatgevend kunnen noemen. Een zichtbaar geëmotioneerde Gary Lightbody, zanger van Snow Patrol (inzet), is na jaren van radiostilte uit een diep dal vol depressies en writer’s blocks geklommen en memoreert hoe belangrijk het Nederlandse publiek altijd voor zijn band is geweest. Negen jaar nadat de band Pinkpop afsloot, is hij bang dat het publiek hen vergeten zou zijn. De terugkeer is echter een triomf, de last van vele jaren vallen zichtbaar van zijn schouders op het Pinkpop-podium. 

Dit op dezelfde dag dat Pearl Jam een emotionele rentree maakt in Landgraaf. Een rentree waarbinnen frontman Eddie Vedder met regelmaat teruggrijpt op die legendarische en (voor zowel band als publiek) overrompelende eerste keer Pinkpop in 1992. Ouder, wijzer, maar nog even bevlogen. Dat geldt ook voor veel tot tranen toe geroerde bezoekers die tijdens het optreden door nummers als Black en Alive de soundtrack van hun leven voorbij horen komen. 

Je zou bijna vergeten dat Pearl Jam ook in 2000 nog op Pinkpop halt hield, hetzelfde jaar waarin het Britse Oasis er stond. De geschiedenis van die Britpop-legende staat bol van de interne strubbelingen en uitgerekend vlak voor Pinkpop had gitarist/liedjesschrijver Noel Gallagher er destijds geen zin meer in. 18 jaar later staat hij er wel en kan het publiek eindelijk de door hem gezongen klassiekers als Don’t Look Back In Anger meezingen, wat dan ook massaal gebeurt.  

Na Gallagher is het de beurt aan Foo Fighters, die ook een cirkeltje rond te maken hebben. In 2015 moest de band last minute afhaken omdat frontman Dave Grohl zijn been gebroken had. De inhaalshow is er eentje die door het publiek even gretig wordt onthaald als dat het door de band wordt gespeeld. Als al vrij vroeg in hun set ronkende versies van Learn To Fly en The Pretender langskomen 

Rondkomende cirkels zijn ook breder te trekken. DI-RECT heeft sinds het vertrek van hun originele frontman nimmer meer op Pinkpop gestaan en mag nu eindelijk de Mainstage op als The Kooks uitvallen. Ze bewijzen zich direct, energieker dan ooit, als één van de hoogtepunten. Bløf lijkt momenteel aan een nieuwe jeugd begonnen en zet hun meest imposante Pinkpop-show ooit neer op openingsdag vrijdag. 

Op de afsluitende zondag zie je hoe de nieuwe generatie het stokje overneemt. Ronnie Flex heeft zichzelf vorig jaar op Stage 4 bewezen en verbroedert nu op de Mainstage het hele veld
met nota bene zijn versie van Bløf-klassieker Omarm. De mannen van Editors zijn graag geziene gasten in het Landgraafse, maar zij zijn sinds hun eerste keer Pinkpop in 2006 naast muzikant inmiddels ook brave huisvaders geworden. Het is aandoenlijk om te zien hoe hun kroost een geheel andere muzieksmaak heeft en op deze Vaderdag met hun beroemde vaders vooraan bij de perfecte popshow van superster Bruno Mars wil staan.

Bruno Mars blijkt dan ook de perfecte afsluiter die met zijn futuristische retrogeluid een brug weet te slaan tussen alle generaties bezoekers die op het Pinkpop-veld staan. Hij bouwt dit jaar samen met artiesten als de innemende Sigrid, rouwdouwers De Likt, emorockers Nothing But Thieves en het hypnotiserende Oscar And The Wolf ook meteen de brug naar de toekomst. 

Volgend jaar bestaat Pinkpop een halve eeuw. Het festival heeft zich in al die jaren in ieders hart genesteld door onder meer de legendarische shows waar nog jarenlang over wordt nagepraat. Met genoemde optredens is ook dat deel van de legende die Pinkpop is tot ver voorbij het aanstormende jubileum veiliggesteld. 

 

Pinkpop Eventreport18_1

Media

NPO 3FM zond op alle drie de dagen live uit vanaf Pinkpop. De 3FM-dj’s brachten sfeerverslagen van het festivalterrein, intieme On Stage sessies en heel veel livemuziek van de podia. Zo kregen heel veel luisteraars een exclusief kijken voor én achter deschermen, zijn er challenges geweest met de festivalbezoekers en verzamelde de dagelijks alle Pinkpophoogtepunten. Dit allemaal via NPO 3FM online, op npo3fm.nl, Instagram, Snapchat, Facebook en Youtube. 

NTR, BNNVARA en VPRO zetten op zaterdag en zondag alle Pinkpophighlights in sneltreinvaart op een rij, inclusief reportages en korte interviews met bands, publiek, gepresenteerd door Eric Corton, Giel Beelen, Michiel Veenstra en Eva Cleven. En in de week na PInkop verzorgde de NTR op NPO 2 extra eveneens napret met bijvoorbeeld een documentaire over Pearl Jam. 

NPO 2 EXTRA stond de week voor Pinkpop geheel in het teken van het festival in het Limburgse Landgraaf, met veel aandacht voor alle headliners. In het Pinkpopweekend zelf waren via npo.nl/cultura de hele dag en avond volledige concerten terug te zien. Ook VPRO’s 3voor12 was weer van de partij met recensies, interviews en sfeerverslagen in beeld, tekst en geluid via de 3voor12-site en uiteraard op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. De livestream was te volgen via vpro.nl/3voor 12.

Pinkpop Eventreport 2018_3

Partners

Pinkpop is een van de sterkste festivalmerken van Nederland. Omdat het al bijna een halve eeuw meegaat, is het ook een merk dat voor verschillende generaties vele betekenissen heeft. Het heeft een enorme landelijke uitstraling en een net zo sterke lokale inborst. 

Juist omdat het merk zo sterk is en het publiek heel divers, biedt het veel kansen voor partners. Zij kunnen hun activatie dusdanig inzetten dat ze het beoogde publiek als een magneet uit de massa trekken. 

 Het belang van het merk Pinkpop voor gastgemeente Landgraaf is groot en vice versa. Gemeente Landgraaf en organisator Festivals Limburg B.V. hebben tijdens de openingsdag van Pinkpop 2018 een verlengingscontract ondertekend dat het evenement nog minstens tot 2040 in Landgraaf houdt. Burgemeester Raymond Vlecken en wethouder Freed Janssen melden tijdens de ondertekening trots te zijn.

“Pinkpop is van grote waarde voor onze gemeente, zowel wat betreft naamsbekendheid als economische spin-off . Deze contractverlenging garandeert het behoud van deze positieve effecten.” 

Deze naamsbekendheid en spin-off voor de regio is vorig jaar al erkend door Brightlands, de brandnaam van de vier Limburgse campussen. Zij zijn ook in 2018 weer naamgevend partner van de Brightlands Stage, de tent naast de Mainstage, en zijn dat ook in 2019. Pinkpop is onderdeel van hun campagne om meer naamsbekendheid te krijgen als regio met innovatiekracht en kansen voor studenten, onderzoekers en ondernemers. 

Dit jaar heeft ook het Noord-podum een naamgevend partner die de regio wil ondersteunen in de vorm van  IBA PARKSTAD. IBA is een transformatie- en herstructureringsinstrument met een focus op vernieuwende, toekomstgerichte projecten die duurzaam van betekenis zijn voor de ontwikkeling van een stad of gebied. 

Megaland, waar Pinkpop plaatsvindt, is het terrein van de voormalige mijnen Wilhelmina en Oranje Nassau II en volgens IBA Parkstad kan het gezien worden als het eerste succesvolle voorbeeld van hoe de Parkstadregio kan transformeren. ‘Van zwart naar groen, van industrie naar vrijetijdsbesteding, van kansarm naar kansrijk.’ Pinkpop-bezoekers konden op het festivalterrein kennismaken met initiatieven zoals Parkstad Popstad en het IBA-project De Muziekboulevard. De campagne Limburg Lonkt van de samenwerkende VVV's Limburg is een derde lokale partner; zij hebben de Pinkpop- app en de wi op het terrein gesponsord. 

Onlosmakelijk verbonden met Pinkpop is ook Limburgs trots biermerk Brand. Het kenmerkende immense bierkrat dat jaren- lang zo zichtbaar was op het terrein, is dit jaar vervangen door een meerlaagse kleurrijke constructie. Net als op het voormalige krat is het 17 meter hoge bovenste deel ingezet als panoramadeck. Een verdieping lager is de Brand Bijzondere Bieren Bar, die in het verleden elders op het terrein stond, ingericht. Zo konden de diverse speciaalbiersoorten van Brand op één plek onder de aandacht worden gebracht en konden bezoekers ook vanaf het terras van de optredens op het hoofdpodium genieten. 

 Vaste frisdranksupplier Coca-Cola ging ook de hoogte in. Niet met het moedermerk, wel met de nieuwe ice tea Fuze Tea, waarmee ze de zomer van 2018 op meerdere festivals te vinden waren. Op Pinkpop is een Fuze Tea Treehouse opgebouwd, een houten ‘boomhut’ waar bezoekers een rustmomentje kunnen zoeken in alle festivalgeweld. 

Partner Heineken heeft hun cider brands via de eveneens in hout opgetrokken Apple Bandit area op Pinkpop geactiveerd. De focus lag meer dan vorige jaren op het bereiken van de mannelijke bezoeker, onder meer door binnen de bar knipbeurten van de barbiers van Schorem aan te bieden. 

 Amnesty International blijft verantwoordelijk voor de iconische Pinkpop-Hoedjes, zoals ze de afgelopen 19 jaar hebben gedaan. Dit jaar is het hoedje ontworpen door Kiki Weerts (De Giletjes, Malle Pietje en de Bimbo’s). Bij de verkooppunten wordt aandacht gevraagd voor ongelijkheid op het gebied van mensenrechten, onder meer door bezoekers oneerlijke potjes tafelvoetbal te laten spelen, waarbij het ene team meer spelers dan het andere heeft. 

Nieuw op Pinkop is het Rode Kruis. Niet als hulpgevende organisatie, ze verzorgen al jaren de eerstehulp, maar wel als organisatie met een boodschap. In de Kalm Aan Laan
is de zogenaamde Break The Silence Disco neergezet, een silent disco waarin het Rode Kruis jongeren zonder verblijfsvergunning hun levensverhaal en favoriete muziek via de koptelefoons laten delen met bezoekers. 

Dank

Pinkpop 2018 kon enkel mogelijk gemaakt worden dankzij de medewerking van onze partners, vrijwilligers, leveranciers, mediapartners en sponsors. Wij zijn uitermate trots dat we met zoveel gedreven en gepassioneerde partijen samenwerken en natuurlijk op het succes van deze samenwerkingen. 

Onze partnerships vormen niet alleen de basis van het festival, maar dragen ook sterk bij aan een bijzondere beleving van Pinkpop. Pinkpop bedankt daarom de partners voor het vormen van een solide basis voor de ontwikkeling van het festival, de mediapartners voor hun inzet om Pinkpop zichtbaar te maken en de sponsoren voor hun verbondenheid en creatieve activiteiten op het festival.  

Tot ziens op de 50e Pinkpop op 8, 9 en 10 juni 2019