Eventreport WOO HAH! 2018

32.850 bezoekers per dag waarvan 72% tussen 18 en 24 jaar schrijven geschiedenis op een van de belangrijkste hiphopfestivals van Europa

arrow down

07.03.2019

Immense stofwolken kolken als pluimen rook omhoog, beukende beats zorgen voor een euforische setting, door de wolken heen bewegen zich dolenthousiaste mensen die zich met bandana’s en gescheurde t-shirts voor hun gezicht, skibrillen voor hun ogen en allerhande hoofddeksels tegen de kokende zon en het woest oplaaiende stof beschermen. Het lijkt op een scène uit de Mad Max-films; het is echter de eerste editie van WOO HAH! op de nieuwe thuisbasis, het festivalterrein bij Beekse Bergen in Hilvarenbeek. 

Lees de terugblik en de onderzoeksresultaten uit het mooie Eventreport WOO HAH 2018 of lees door hieronder.  Een reis terug in de tijd naar het mooiste weekend van afgelopen zomer voor veel, heel veel jonge hiphopliefhebbers.

Bij ieder ander festival zouden droogte, hitte en stof een probleem zijn. Bij WOO HAH! niet. Hier dragen de verzengende elementen alleen maar bij aan de opgetogen sfeer. Na vier edities in de industriële setting van de Tilburgse Spoorzone heeft het bosrijke terrein aan de waterkant een heel ander gevoel. In wat vooralsnog het warmste festival-weekend van het jaar is en met dank aan de aanhoudende droogte, heeft het terrein echter een rauw uiterlijk gekregen dat perfect aansluit op WOO HAH! en de 32.500 bezoekers die daar per dag volledig losgaan. 

Dat maakt dat al vrij snel na de opening van de poorten op vrijdag de eerste euforische momenten ontstaan in de avond- schemer, al is dat nog een aanloop. Op zaterdag gaat het écht goed los als op alle podia een volledig programma wordt geboden en dan valt pas op hoe toegewijd het WOO HAH!-publiek is. Er zijn andere festivals of evenementen die die meer vrijblijvend worden bezocht als ‘een leuk uitje’. Niets mis mee, maar voor het WOO HAH!-publiek geldt dat het festival en de daar optredende artiesten hun manier van leven onderstrepen. De muziek is leidend en zij geven zich daar volledig aan over.

Eventreport WOO HAH! 2018 Quote

HOEWEL DE ZON VERVAARLIJK SCHROEIT, DOET NIEMAND HET RUSTIGER AAN. Als Scarlrxd de Forest Stage betreedt wordt er een bak energie uitgewisseld die een kleine woonwijk kan verlichten. Bij A$AP Twelvyy op de CANNA Stage idem. Als vrijwel alle bezoekers zijn uitgelopen om op de Snipes Stage Migos aan het werk te zien, voelen de beats in combinatie met de vele moshpits die ontstaan als een kleine aardbeving. Eentje waarbij geen onvertogen woord valt overigens. Positiviteit en saamhorigheid zijn de overheersende gevoelens, hoe wild het er ook aan toe gaat. 

Onderwijl bewijzen acts als het meer poppy 6LACK en Junglepussy met haar lome R&B dat liefhebbers op WOO HAH! muzikaal ook de breedte op kunnen zoeken. Ook erg in trek zijn de DJ-sets in de als ijsblok vormgegeven Lil’ Cube, waar volop wordt gedanst.  

RONNIE FLEX’ TRAP-ALIAS FLONTI STACKS DOET MET EEN CHAOTISCHE SET GOEDE ZAKEN op de Waterfront Stage, die uitpuilt. Dit terwijl A$AP Rocky met een explosieve show op het hoofdpodium de temperaturen eigenhandig nog een stuk opschroeft. Joey Bada$$ wacht op de Forest Stage intussen keurig tot zijn te laat begonnen collega op het hoofdpodium klaar is, om zodoende meer bezoekers de kans te geven ook hem een memorabele show te zien weggeven. A$AP Rocky duikt daar vervolgens ook nog even op, waarna het tweetal doodleuk in een taxi stapt die hen over het terrein naar skate ramp stage The Block brengt. Daar hosten Places + Faces hun set en gaat het dak eraf als de grootste act van de dag vanaf het kleinste podium de springende massa opzweept en met een sierlijke stagedive één met de fans wordt. Op WOO HAH! is óók voor de optredende acts de muziek leidend. 

“De WOO HAH!-bubbel is een fijne en voelt soms bijna aan alsof je op één groot familiefeest bent. Na iedere moshpit worden er schouderklopjes en verloren telefoons uitgewisseld, discussies over artiesten worden gevoerd en wanneer Noah kwijt is, gaan we met zijn allen op zoek.”

Hiphopinjesmoel

HET STOF HEEFT GEEN KANS OM NEER TE DALEN, want ook op de afsluitende dag zorgt de symbiose tussen optredende bands en het dolenthousiast publiek voor meerdere memorabele hoogtepunten. Dit is al direct het geval bij het openingssalvo van Ares in de CANNA tent, waarbij letterlijk de stoom uit de tent slaat. In de Lil’ Cube gaat het zo los dat het publiek door de dansvloer zakt. Bokoesam sloopt inmiddels eigenhandig de Waterfront Stage met zijn springerige set, terwijl een manisch voortrazende Denzel Curry vanaf de Forest Stage het woest beukende publiek vergelijkt met de wilde vlucht op hol geslagen dieren uit The Lion King. Hoewel afsluiter J. Cole met een inspirerende en soms – zittend op een krukje – zelfs ingetogen te noemen set het publiek vitaliseert en goed geluimd de nacht in stuurt, blijft juist de kolkende energie die het terrein bij Beekse Bergen drie dagen lang volledig transformeerde hangen. WOO HAH! is geen festival. WOO HAH! is een natuurkracht.

“Zo mooi kan hiphop dus zijn, als de avond valt, het stof neerslaat en J. Cole zich, begeleid door een fenomenale livedrummer, van zijn geestdriftigste kant laat zien." 

3VOOR12

 

Eventreport WOO HAH! 2018_2 Eventreport WOO HAH! 2018 Figures

 

Met 32.850 bezoekers per dag is het festival groter dan ooit, maar doordat het terrein goed is ingedeeld voelt dat niet zo. De diverse partners hebben er veel ruimte en met de heel specifieke jonge doelgroep is het festival een uitgelezen evenement om hun merk op spectaculaire wijze te laden. 

“Hiphopminnend Europa troepte afgelopen weekend massaal samen in Tilburg. Het Nederlandse rapfestival WOO HAH! charmeerde, verraste en bevestigde zijn status als dé hoogmis van de hedendaagse hiphop."

DeMorgen 

Partnerships

JUIST DEZE DOELGROEP SLUIT NAADLOOS AAN OP DIE VAN DUITSE RETAILKETEN SNIPES. Deze partner heeft zich in 2016 aan WOO HAH! verbonden en is alomtegenwoordig op het terrein. Van de branding van de robuuste zeecontainers die de toegangspoort vormen, tot een niet te missen opblaaslogo aan de bosrand en van hun prominent geplaatste banners op het hoofdpodium tot de branding van de skatebaan. 

NET ALS DE VORIGE EDITIE, HEBBEN SNIPES EN WOO HAH! EEN ZEER SUCCESVOLLE MERCHANDISELIJN GEPRODUCEERD. Gebaseerd op de huisstijl van het festival, met zijn wilde dieren een knipoog naar de nieuwe locatie bij Safaripark Beekse Bergen, is deze erg in trek bij de bezoekers. Net als in 2017 verkocht de merchandiselijn, die in een eigen truck wordt verkocht, nog voor het eind van het evenement volledig uit. In het artiestengebied achter de Snipes-stage krijgen de optredende artiesten de mogelijkheid om gratis te shoppen in een speciaal voor hen opgetuigde Snipes-winkel. 

NIET ALLEEN VOOR SNIPES IS DE ACTIVATIE OP WOO HAH! EEN SCHOT RECHT IN DE ACHTERBAN. Ook CANNA, het plantenvoedingsbedrijf dat al sinds de start in 2014 bij WOO HAH! betrokken is, ziet in de WOO HAH!-bezoeker een enorme overlap met de eigen ‘open-minded en positief rebelse’ doelgroep. De samenwerking is dit jaar verder uitgebreid. CANNA heeft een volledige eigen area tot de beschikking, met als blikvanger een immense tent met branded stage die door zijn kubistische aankleding veel lof krijgt. Daar omheen is een branded chill area ingericht die gedurende het warme weekend goed wordt bezocht. CANNA stelt tijdens WOO HAH! daarnaast bezoekers in staat 360-graden foto’s te maken van de CANNA area om op sociale media te delen. 

NIEUWE BIERPARTNER VOOR WOO HAH! IS HEINEKEN, dat onder meer met een bakfiets de ronde doet over de camping om de bezoekers tijdens het stoffige, warme weekend van een fris biertje te voorzien. Rond hun biermerk Desperados is een robuuste uit auto-onderdelen bestaande bar/container langs het water geplaatst. Door de ligging groeit het gedurende het weekend uit tot een schaduwrijke hangplek, waar bezoekers even op adem kunnen komen met perfect zicht op het hoofdpodium. 

MASCOTTE HEEFT OOK EEN FOCUS OP ‘EVEN UITBLAZEN’ GELEGD, door net als tijdens de 2017-editie rondom hun Mascotte Defender een area met Mascotte hangmatten in te richten. Daar recht achter werkt street art kunstenaar Robin Nas live aan een portret van drie WOO HAH! headliners in Mascotte-kleuren. 

FRISDRANKPARTNER COCA COLA TENSLOTTE heeft op WOO HAH! de campagne ‘Scan a Coke’ (codes op de frisdrankbekers die onder meer WOO HAH! 2019-tickets op kunnen leveren), bijgezet door een team met polaroidcamera’s op het veld rond te laten lopen. Ook is op WOO HAH! een sfeerverslag gefilmd voor branded tv-kanaal CokeTV.  

Met 32.500 bezoekers per dag is het festival groter dan ooit, maar doordat het terrein goed is ingedeeld voelt dat niet zo. De diverse partners hebben er veel ruimte en met de heel specifieke jonge doelgroep is het festival een uitgelezen evenement om hun merk op spectaculaire wijze te laden. 

WOO HAH! 2018 KON ENKEL MOGELIJK GEMAAKT WORDEN DANKZIJ de medewerking van onze partners, vrijwilligers, leveranciers, mediapartners en sponsors. Wij zijn uitermate trots dat ze met zoveel gedreven en gepassioneerde partijen samenwerken en natuurlijk op het succes van deze samenwerkingen. Onze partnerships vormen niet alleen de basis van het festival, maar dragen ook sterk bij aan een bijzondere beleving van WOO HAH!. WOO HAH! bedankt daarom de partners voor het vormen van een solide basis voor de ontwikkeling van het festival, de mediapartners voor hun inzet om WOO HAH! zichtbaar te maken en de sponsoren voor hun verbondenheid en creatieve activiteiten op het festival. DANK JULLIE WEL.

Eventreport WOO HAH! 2018_3