Grote ambities We Are Electic

Een gesprek met Fatih Kahyaoglu van Fourmation

arrow down

30.01.2018

In het kantoor van Fatih Kahyaoglu in Utrecht praten we over de 4e editie van We Are Electric (WAE) op 6, 7 en 8 juli in de bosrijke omgeving van Landgoed Velder in Boxtel met onder andere The Prodigy, Noisia, Justice, en de vorige week bekendgemaakte acts waaronder Paul Kalkbrenner, Oliver Heldens en De Jeugd van Tegenwoordig. De festivalweekender is al jarenlang een groot succes onder fans van drum’n’bass, techno, trap, big room en meer. Kahyaoglu, een van de oprichters van Fourmation Entertainment is sinds augustus vorig jaar door de andere twee organisatoren, MOJO en Paaspop, bij het festival betrokken.

Fourmation heeft grote ambities met We Are Electric. "De kern van live electronische acts aangevuld met DJ's, de beeldschone ligging in de natuur en het kunnen doorgaan tot in de kleine uurtjes is een unieke combinatie waardoor we overtuigd zijn dat we kunnen horen bij de meest aansprekende evenementen van Nederland." Om daar met een glimlach aan toe te voegen: "Natuurlijk zal daar een aantal jaren aan doorgebouwd moeten worden, maar daar hebben we erg veel zin in!’

Fatih

Binnen WAE is Fourmation verantwoordelijk voor de deals met de partners, met uitzondering van de al lopende deals via MOJO. “Wij bouwen daar omheen. Ik ben een soort spin in het web tussen wat MOJO doet en wat er gebeurt binnen Paaspop. Waar dit tot nu toe toe geleid heeft is dat we de belangrijkste deal, de bierbrouwerdeal met Heineken, hebben verbeterd.” Volgens DJMAG.nl is WAE een feestende alleskunner tussen de Nederlandse dancefestivals. Een gevarieerd festival met maar liefst zeven podia omringd door mooie natuur, lekkernijen om de maag mee te vullen tussen het dansen door, pompende houseliefhebbers en een relaxte sfeer. Een van de uitdagingen voor Kahyaoglu ligt erin de live optredens op WAE meer aandacht te geven. “Wat we mee hebben genomen in onze presentatie richting potentiële partners, is waarom MOJO en Paaspop ooit met WAE begonnen zijn, dat het echt anders is.”.

WAE begon in 2015 als indoorfestival in het Eindhovense Klokgebouw en verhuisde wegens groot succes als weekender in 2016 naar het E3 Strand in Eersel. Dit jaar krijgt het festival Landgoed Velder in Boxtel, tussen Eindhoven en Tilburg, als nieuwe locatie. “De reden om te verhuizen was het tijdstip waarop we moesten stoppen met lawaai, eh, muziek maken. Dat was elf uur ’s avonds en is nu drie uur ’s nachts. Waardoor je een heel andere sfeer om je festival heen krijgt. En als ik me niet vergis gaat The Prodigy ook tussen elf en een uur optreden, omdat het dan lekker donker is en ze echt kunnen knallen. Een andere reden was de beschikbare datum. De gemeente Boxtel en de locatie waren allebei enthousiast om WAE hun kant op te krijgen.” 

Fourmation ziet een enorme potentie in WAE. Het is de bedoeling het festival te laten groeien van 12 à 13 duizend het afgelopen jaar naar 20 à 25 duizend dit jaar, en richting de 40 of 50 duizend bezoekers in de toekomst. Het bos biedt een mooie manier om door te groeien.

WAE

Kahyaoglu werkte tussen 2007 en 2014 voor ID&T als commercieel directeur en was managing director bij Sensation. ‘In een vorig leven’, zoals hij het zelf zegt, zat hij aan de andere kant van de tafel door zijn functies bij Redbull, DIAGEO en British American Tabacco. Wat kan hij met deze specifieke achtergrond voor WAE betekenen? “Wat wij bij ID&T echt goed konden, is het vechten voor de eigen identiteit, dat gebeurde bij elke business-unit. Wij bewaken de identiteit van WAE.”

Fourmation Entertainment, opgericht in oktober 2016, bestaat naast Kahyaoglu uit nog twee founding partners. Jeroen Jansen, ooit creatief directeur van ID&T, en Ritty van Straalen die na operationeel directeur bij ID&T er algemeen directeur werd. Wat de samenwerking tussen de drie zo uniek maakt volgens Kahyaoglu is dat zij weten hoe ze echte merken bouwen. De drang om van de grond af aan iets unieks te creëren is er altijd al geweest. Twee dingen zijn belangrijk voor het bedrijf. “Zelf dingen creëren of iets waar ons hart sneller van gaat kloppen, beter maken. Dat hadden we met WAE. Wij creëren of we maken IP beter. IP staat voor Intellectual Property oftewel content. En dat beter maken zit ‘m in het WAE verhaal, want dat bestaat al. We zorgen dat er nu een duidelijker beeld is van het festival en waar het voor staat.”  De samenwerking gaat goed, iedereen weet wat zijn taak is. “Het is een event in de natuur, waarbij bedrijven samenwerken om iets moois neer te zetten. Het heeft niet zo te maken met ego ‘ik doe dit’ maar ‘ik draag mijn steentje bij’, het is een heel leuke energie. Er is veel respect onderling.”

Ze zijn met drie partners; MOJO, Paaspop en Fourmation. Maar de vierde partij is Live Nation, het Amerikaanse moederbedrijf van MOJO. “Live Nation vindt ons interessant omdat zij meer een promotor fabriek zijn dan een content fabriek. Daarin konden we elkaar goed helpen. Zij ons met het netwerk, wij hun met de ideeën die borrelden. In het buitenland zijn we bezig met allerlei type IP, vooral in Azië. Er worden gesprekken gevoerd om WAE te exporteren naar Thailand of Vietnam.”

Kahyaoglu zag een gat in de markt om Fourmation op te richten. “We wilden graag samen dingen doen, in Nederland maar ook in het buitenland. Nederland staat bekend om zijn kennis van zaken omtrent de combinatie festivals en dance. Met z’n drieën brengen we vanwege die achtergrond heel veel dingen bij elkaar.” Dat Nederland koploper is op het gebied van dance is een voordeel in gesprekken. “We worden heel serieus genomen, net als MOJO en Paaspop. Wanneer je bij een Prodigy langsgaat en zegt dat ze om die en die reden beter bij ons kunnen staan, dan over de grens, dan speelt dat mee. Hoe we gezien worden in het buitenland heeft ook te maken met het feit dat we met Sensation in 2004 al naar Duitsland gingen. Jeroen Jansen deed de eerste tour van Tiësto en de eerste wereldtour van David Guetta. Er zit heel veel internationale ervaring. Toen ik wegging bij ID&T waren we in 35 landen met Sensation. Je staat er op dat moment niet bij stil, maar als je nu gesprekken voert weten mensen hoe bijzonder dat was, destijds. En ook de fouten waarvan we geleerd hebben. We hebben 20 leerpunten in onze bedrijfspresentatie van alle dingen die we fout hebben gedaan. Daar leer je het meeste van.

Kahyaoglu vindt dat je onderscheidend moet zijn in de locatie, maar ook in het type event dat je doet. Er zijn 3000 concerten en evenementen in en om Amsterdam. “Daarom vind ik WAE zo tof, omdat het echt anders is. En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit en de dissatifiërs, dus het te lang wachten bij de toiletten of de barren, die dingen kunnen allang niet meer en gebeuren hier ook niet meer. We hebben geluk gehad met de Nederlandse overheid, die zaken alleen wilde toestaan als het goed geregeld was. Dus gingen we alles gewoon goed regelen en mocht er veel. In andere landen mocht dat niet, dan was er geen toezicht. Dan krijg je dus dat mensen minder goed weten binnen welke kaders je iets moois neer kan zetten. Dat hadden we in Nederland heel snel door. Dus als dat gedeelte staat, dan gaat het om authenticiteit. Dat zie je nu ook gebeuren met een aantal dance organisaties. Je hebt DJ X geboekt, en dan? Wie ben je? Waarom zou ik naar jouw event moeten gaan?”

Waarom een bedrijf of merk zich aan WAE zou moeten liëren? “WAE is een A-merk, eigenzinnig, daar moet het in passen. Lekker niet in Amsterdam een keer. Dat zijn de dingen die mensen moeten aanspreken. En de authenticiteit; echte muziek, dus geen cd. Echte muziek geeft andere energie als je in zo’n tent staat.”

Kahyaoglu is dit jaar natuurlijk ook zelf op festivals te vinden, als bezoeker. “Lowlands en Tomorrowland. Dat is echt een kers op de taart. Zoals het er nu uitziet wordt het de eerste keer dat ik naar Burning Man ga, dus daar moet ik even kijken hoe ik aan een biertje kom want het is daar allemaal ruilhandel.  Op Down The Rabbit Hole wil ik dit jaar wat langer zijn. En ik ben natuurlijk, logisch, het hele weekend bij We Are Electric!”