Ruud Lemmen van WOO HAH!

Over prijzen winnen, de goede sfeer meenemen en elk jaar zijn droom bijstellen

arrow down

20.12.2018

In vijf jaar tijd uitgroeien tot een van de belangrijkste hiphopfestivals in de Benelux. Een IJzeren Podiumdier winnen voor ‘Beste Festival’ na de 4e editie. En een verhuizing naar een extra groot festivalterrein bij de Beekse Bergen voor de lustrumeditie van dit jaar. Je leest het goed, het gaat het WOO HAH! festival voor de wind. En dan ook nog een European Festival Award nominatie binnenslepen in de categorie ‘Best Medium-sized’ festival. Wat zegt hoofd programmering van Poppodium 013 en organisator van WOO HAH! Ruud Lemmen erover?

'De groei van WOO HAH! is fantastisch. Het is groter dan dat ik in mijn droom had voorgesteld. Ik denk dat wij WOO HAH! op het juiste moment hebben gelanceerd,’ concludeert Lemmen. Samen met Mojo is 013 de organisator van het driedaagse hiphopfestival in Hilvarenbeek. ‘Maar de kans dat we de European Festival Award winnen is klein hoor,’ vertelt hij bescheiden. ‘Dat WOO HAH! het IJzeren Podiumdier won was fijn, omdat die prijs is uitgereikt door mensen waarmee je samenwerkt en waar je tegenop kijkt. Het staat voorop dat de bezoeker en de artiest het naar de zin hebben maar het is een bonus als vakgenoten je op die manier een compliment geven.’

Ruud Lemmen

Stofwolk

Na vier jaar op de Spoorzone in Tilburg bleek dat WOO HAH! uit zijn voegen gegroeid was en dus moest de organisatie op zoek naar een nieuwe locatie. Maar hoe behoudt je de sfeer die vaak zo verbonden is met de omgeving, in dit geval de onmiskenbaar industriële omgeving van de Spoorzone? ‘We wilden voorkomen dat we opnieuw moeten verhuizen over twee jaar. De Spoorzone in Tilburg had geen camping en geen gras om lekker in te zitten en daar was wel behoefte aan. En de sfeer is meegenomen door de mensen naar het terrein op de Beekse Bergen en wordt door hun interactie gemaakt!’

 In plaats van groei denkt Lemmen momenteel eerder aan stabilisatie en professionalisering. “We zouden nog door kunnen groeien door een tweede mainstage neer te zetten maar doorgroeien naar circa 50.000 man per dag, dat is niet iets wat we nu voor ogen hebben. We kiezen ervoor aan kwaliteit te werken en de organisatie eromheen. Dus die stofwolken zullen er niet zijn! Nou ja, misschien zijn ze er wel, maar we gaan voor de eerste twee podia allemaal vlonders neerleggen.’

 

WOO HAH!18_2

Groei

WOO HAH! trekt veel internationale bezoekers, deels door de strategie minimaal een kwart internationale artiesten te programmeren. Het afgelopen jaar kwamen er zo’n 10.000 bezoekers uit 40 verschillende landen. Hoe bereik je die mensen? ‘Het festival heeft een grote Facebook en Instagram community, die heel actief is. We zijn als organisatie daarover continue in gesprek. Zo is sinds 2016 besloten tweetalig op socials te communiceren. Buiten dat komen we ook regelmatig in de buitenlandse pers. Die registraties van 3voor12 filmpjes zijn gepost op grote blogs en we komen daardoor in het buitenland in tiplijstjes voor. Dit zorgt ervoor dat we gestaag en organisch doorbouwen.’

Elk festival heeft zo zijn eigen karaktereigenschappen. Wat er bij WOO HAH! duidelijk uitspringt is de goede sfeer. Bezoekers kunnen zich van vrijdag tot maandag onderdompelen in alles wat met hiphop te maken heeft. ‘De energie die loskomt bij de relatief jonge doelgroep, is ongekend. Ik ben op relatief veel festivals geweest, maar ik zie het nergens zo losgaan als bij ons. Of dat nou bij de eerste artiest om halfdrie ’s middags is om om halfdrie ’s nachts, het maakt geen verschil.’

WOO HAH!18_5

SNIPES

Geen festival kan zonder partners of sponsors. Retailer Snipes is al vijf jaar presenting partner van WOO HAH! en speelt een grote rol om het maximale uit het festival te halen. ‘Partners zijn heel belangrijk. Maar een sponsorovereenkomst werkt alleen als er overlap in interesse is. Waar het vroeger platgezegd nog logo plakken was voor een zak geld, is het nu een voorwaarde complementair aan elkaar te zijn. Alles is er tegenwoordig op ingericht zo goed en veel mogelijk te segmenteren, dus dat je je doelgroep zo direct mogelijk moet kunnen bereiken. Voor Snipes is de doelgroep die WOO HAH! aanspreekt echt spot-on. En ons publiek is ook weer de doelgroep die bij Snipes voor nieuwe schoenen shopt. En dan vind je elkaar dus. Dat is hoe partnerships horen te werken.’

Snipes is ook goed te zien op het festivalterrein. ‘Dat stoort het publiek niet want het sluit aan bij hun interesse,’ stelt Lemmen. ‘Het jonge publiek dat op WOO HAH! rondloopt, vind het juist fijn dat er steeds meer gepersonaliseerd wordt.’ De afgelopen jaren zijn partner en festival met elkaar meegegroeid in het geheel. Een voorbeeld hiervan is de succesvolle merchandise lijn die Snipes voor haar rekening nam.

Doelgroep 18-24

Wat heeft WOO HAH! als festival te bieden aan merken en bedrijven? ‘WOO HAH! heeft een doelgroep van 18-24 en die zijn het meest beïnvloedbaar van allemaal. Ze zijn vaak nog zoekende en dus heel vatbaar. Tegelijkertijd zijn ze heel moeilijk bereikbaar omdat het een heel vluchtige doelgroep is. Wij hebben ze die drie dagen binnen onze vier muren rondlopen. Dat geeft de partner de mogelijkheid deze mensen te bereiken, maar ook beter te leren kennen! Je kunt er natuurlijk allemaal onderzoeken op loslaten wat deze doelgroep bezighoudt en dan krijg je informatie over dat Jantje 21 jaar is en een IPhone heeft, maar je kunt ze ook gewoon aanspreken op het festival. Je kunt ze echt te woord staan, wat echt uniek is voor een doelgroep van deze leeftijd.' 

WOO HAH!18_4

Een vaak gehoord tegenargument is het bereik. Je bereikt toch veel meer mensen door middel van advertising? Lemmen legt dit uit. ‘Je hebt bereik en engagement. Ons netto bereik is veel groter dan het met hagel schieten middels een Tv-spot, want die doelgroep geeft aan geen tv te kijken. Radio luisteren ze ook niet en met kranten doen ze niets. Dan wordt het lastig. Volgens mij is de combinatie van een festival waar je ze fysiek tot je beschikking hebt en daarbij onze community met het bereik dat dat met zich meebrengt, een heel goeie combinatie voor partners om van tevoren, tijdens en na het festival dat traject te kunnen doorlopen met elkaar.’

Gaming

Op de vraag welke nieuwe partner of sponsor Lemmen graag zou willen zien heeft hij wel een antwoord. ‘Naast retail zou je bij WOO HAH! ook kunnen denken aan een partner in gaming. Dat vind ik goed passen bij de doelgroep en het festival. Er zijn vorig jaar activiteiten met gaming gedaan op het terrein en dat pakte goed uit. Het publiek krijgt activaties waar ze zelf daadwerkelijk kan gamen. En een gaming distributeur of publisher heeft op deze manier direct bereik.’

Terug naar die droom, waarin het festival groter bleek dan hij zich had voorgesteld. 

‘De groei van WOO HAH! is fantastisch. En die droom stellen we elke keer weer bij. Over 5 jaar is WOO HAH! hopelijk het grootste hiphopfestival van Europa.’

 

WOO HAH!18_6

 Leestip: Duik ook in dit artikel van 3voor12!