Rick van Santen in de schijnwerpers

Account manager Sponsoring voor festivals vertelt

arrow down

20.12.2017

Hallo Rick! Mogen we je even losscheuren van je drukke baan om je beter te leren kennen? Je bent accountmanager Sponsoring van Festivals op de afdeling MOJO Partnerships.

Waar gaat jouw festivalhart sneller van stromen?

Het mooiste van een festival is de blik in de ogen van bezoekers die intens aan het genieten zijn van een show. Of het nou een heel intiem liedje is van een singer/songwriter waar menig traantje wordt weggepinkt, of een energieke rockshow waar 10.000 man staat te springen. Het geluk en de verbroedering die dan ontstaat is onbetaalbaar en het maakt het harde werken van het jaar in één klap waard. Voor veel mensen is het bezoeken van onze festivals een van de hoogtepunten van hun jaar en als dan alles wat er bij ons en onze partners bedacht wordt op zijn plek valt, kan ik daar erg van genieten.

Waaruit bestaat jouw werk op de afdeling MOJO Partnerships?

Voor Lowlands, Pinkpop en Down the Rabbit Hole ben ik verantwoordelijk voor alle partnerships met merken en goede doelen. Ik ben onderdeel van het zogeheten kernteam van die festivals, waarin alle disciplines samen komen. Denk aan: muziekprogramma, randprogramma, productie, marketing, horeca, financiën en dus ook brand partnerships.

In de helft van de gevallen kloppen merken bij ons aan omdat ze interesse hebben in de doelgroep die op onze festivals rondloopt. Ik ga het gesprek aan om de wensen en mogelijkheden te bespreken en begeleid hen uiteindelijk bij dit hele proces. Steeds vaker gaan wij zelf op pad met concrete (activatie) ideeën, omdat we een bepaalde behoefte of trend zien waarvan wij denken dat dit goed te activeren is op een festival en dat relevant voor onze doelgroep is. Onze organisatie is er steeds meer op ingericht  het hele traject voor merken aan te bieden, zodat het voor een merk minder arbeidsintensief wordt.

Wat is de drukste periode van het jaar en waarom?

De maanden februari t/m juni zijn de drukste maanden. Alle festivals moeten dan nog komen, en deadlines worden steeds korter. Het is dan echt zaak om alle afspraken met de partners helder te hebben en alles goed door te zetten naar de rest van de organisatie. Tijd kan dan echt een vijand worden: om 10u op de vrijdagochtend moet de poort van het festival open, ongedacht er tijdens de opbouw een week lang regen is geweest of 30 graden warmte. The show must go on!

Hoe lang werk je al voor MOJO en wat deed je hiervoor?

Ruim 8 jaar geleden kwam ik bij Mojo. De brand partnerships afdeling bestond toen nog uit 3 personen. Inmiddels zijn we met z’n 5-en. Ik ben ooit begonnen bij Hillenaar, een exploitant van buitenreclame. Na 5 jaar ervaring opgedaan te hebben wilde ik graag de overstap maken naar entertainment en kwam ik bij Disney terecht als media & promotions coördinator voor alle bioscoopfilms van Disney in Nederland. Vanuit daar ben ik terecht komen bij Jetix (nu Disney XD) en hield ik me bezig met licensing, het vertegenwoordigen van rechten tbv. consumenten producten (kleding, DVD’s, speelgoed, etc). Toen ik de overstap kon maken naar de grootste concert en festivalorganisator van Nederland, hoefde ik daar niet lang over na te denken.

Wat zijn jouw persoonlijke uitdagingen in je werk?

We werken veel met merken die van nature een logische fit hebben met festivals, zoals met (fris)drankmerken. De uitdaging zit hem erin om nieuwe partnerships aan te gaan met merken waar dit minder voor de hand lijkt te liggen. Tot 80% van de bezoekers op onze festivals zijn bijvoorbeeld HBO/WO opgeleid. Dit kan -zeker in de deze tijd- een heel interessante groep zijn voor recruitment doeleinden. Het bedenken van een propositie waarbij de partner meetbaar succesvol is en wat ook voor de bezoekers een leuke en waardevolle toevoeging van hun beleving oplevert, is voor mij de grootste uitdaging.

Hoe ziet jouw weekend eruit? 

Op zaterdag en zondag ben ik altijd wel vroeg op, als mijn zoontjes van 3 en 1 van zich laten horen. Elke dag gaan we er wel op uit naar het bos, strand of stad zodat ze lekker kunnen uitwaaien en ze hun energie kwijt kunnen. Sinds een jaartje wonen we in een nieuw huis dat zich heel goed leent voor borrels en etentjes met vrienden, dus dat gebeurt dan ook wel elk weekend. Daarnaast ga ik graag een stuk hardlopen of speel ik padel, een soort kruising tussen tennis en squash. Uiteraard pak ik natuurlijk ook graag en regelmatig een concertje mee.

Meer lezen? Klik hier voor het interview met Yoka van der Maas, General Manager van Tuned Hospitality.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en relevante advertenties te kunnen tonen. We vragen je eenmalig om ons toestemming hiervoor te verlenen. Meer weten?