Rik Meijer, productiemanager MOJO Partnerships

De man achter alle activaties van merken op onze festivals

arrow down

20.03.2018

Rik, welkom op de afdeling Brand Partnerships. Hoe ben jij hier verzeild geraakt?

Ik ben vorig jaar bij Lowlands begonnen als producent van de sponsoren. Toen nog als freelancer, maar na het festival zijn we in gesprek gegaan over een vast dienstverband. En ik ben nu sinds januari werkzaam bij Mojo.

Welke werkzaamheden horen in jouw pakket?

Het produceren van activaties van sponsoren op alle Mojo festivals (LL, DTRH, Pinkpop, NSJ, WOO HAH!) Daarnaast ontwerp ik ook een aantal activaties, waar het idee en de productie bij ons vandaan komen. Ik teken deze activaties zelf en produceer ze vervolgens volledig uit. Op Lowlands en DTRH ben ik ook verantwoordelijk voor de productie van het randprogramma.

Je werkt nu een aantal maanden hier, hoe bevalt het?

Heel bevalt hier heel goed. Het is een functie die op mijn lijf is geschreven. Ik kom uit een commercieel nest. Mijn vader was al brandmanager, dat werd er met de paplepel ingegoten. Na een aantal jaren technisch producent geweest te zijn, was het niet heel gek dat ik zelf brand activations ging ontwerpen. Dat werk kan ik hier voortzetten.

Wat is de meerwaarde van een productiemanager die specifiek op partnerships zit?

Sponsors verdienen alle aandacht, terwijl de producenten van een festival al druk genoeg zijn met hun eigen werk. Daarom is het van belang dat er in een vroeg stadium afspraken gemaakt worden tussen sponsoren en de producent. Daarnaast is het belangrijk dat we alle aandacht voor ze hebben en dat ze meegenomen worden in het ontwikkelingsproces van de festivals. Ook kijk ik in een vroeg stadium mee met wat de sponsoren graag willen doen en of en hoe we dat op het festival kunnen realiseren. 

Wat vind jij het leukste aan je werk?

Dat zijn meerdere dingen. Ik mag graag zelf producties ontwikkelen, van creatie van de activatie tot het uitproduceren van de techniek.

Heb je een favoriet festival of project waar je voor werkt?

Het is misschien niet zo eerlijk, want ik heb op DTRH alleen een rondleiding gehad en bij NSJ ben ik eens tourmanager van een band geweest. Maar Lowlands heb ik als bezoeker 15 keer bezocht. Nou moet ik zeggen dat vorig jaar de eerste keer werken ook wel even slikken was, dat was wel een einde van een heel leuk tijdperk. Achteraf is het werken mij ook extreem goed bevallen.

Ben je zelf ook een fervent festival- of concertganger?

Het enige festival dat ik kon bezoeken was Lowlands, maar tussen mijn 15de en 20ste heb ik redelijk wat festivals gezien. Maar daarna door mijn werk niet meer. Ik ga steeds heel graag regelmatig naar shows.

Vragen jouw vrienden altijd gratis concertkaarten aan je?

Nee, die weten dat er niks te halen valt. Soms neem ik op mijn initiatief iemand mee.

Ben je goed in branden blussen, en zo ja, heb je een voorbeeld van een situatie waar je alle zeilen bij moest zetten om de klus te klaren?

Ik kan snel schakelen, en daardoor snel tot oplossingen komen. Dat beschouw ik als part-of-the-job en dat gebeurt tijdens elk festival een aantal keer. Een paar jaar geleden heb ik in een seizoen een paar keer een festival stil moeten leggen vanwege de wind. Vaak besef je pas achteraf hoe heftig het was. In het moment ben je gefocust totdat je weet dat iedereen veilig is, inclusief jezelf.

Wat heb je vandaag specifiek op je bordje liggen?

Ik ben een activatie aan het tekenen voor een merk op WOO HAH!

Maak ook kennis met de rest van ons team op kantoor; Anke BiermaRick van Santen en Brenda Vernee. De komende tijd volgen nog interviews met Kiki Enthoven, accountmanager, en met het hoofd van de afdeling Brand Partnerships, Marcel Surendonk. 

 

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en relevante advertenties te kunnen tonen. We vragen je eenmalig om ons toestemming hiervoor te verlenen. Meer weten?