Een kijkje in de keuken van MOJO met Koen

Met een 'kijkje in de keuken' geven we het woord aan een van onze medewerkers. Hoe is het om te werken bij MOJO en wat doe je dan precies? Dit keer is de spot voor Koen Nederstigt, programma-assistent, met wie we een avondje meeliepen tijdens het North Sea Jazz Festival.

arrow down
14.07.2017 Ilse

Een kijkje in de keuken van MOJO met Koen

Met een 'kijkje in de keuken' geven we het woord aan een van onze medewerkers. Hoe is het om te werken bij MOJO en wat doe je dan precies? Dit keer is de spot voor Koen Nederstigt, programma-assistent, met wie we een avondje meeliepen tijdens het North Sea Jazz Festival.

- Hoe lang werk je al bij MOJO?
Ik ben in januari 2016 begonnen bij MOJO, dus nu ruim anderhalf jaar.

- Hoe ben je hier terecht gekomen?
Tijdens mijn studie Muziekwetenschappen heb ik stage gelopen op de jazz-afdeling. Een geweldige kans waarbij ik van begin af aan gefascineerd werd door de organisatorische aspecten die vooraf gaan aan het festival. Na mijn stage wilde ik meer ervaring opdoen en heb ik in Leiden een fringe-festival geprogrammeerd. Ik merkte dat ik naast het produceren en programmeren ook interesse had in de aangrenzende vakgebieden van marketing en publiciteit. Een tweede stage bij platenmaatschappij [PIAS] kwam dan ook als geroepen. Kort daarna kon ik aan de slag bij een klein agentschap voor wereldmuziek en jazz in Den Haag. Hoewel ik het daar erg naar mijn zin had, hoefde ik niet lang na te denken toen ik gevraagd werd om het team bij North Sea te komen versterken.

- Komt je liefde voor muziek van pas bij je baan?
Absoluut. Mijn nieuwsgierigheid naar het ontdekken en bijhouden van ontwikkelingen in de muziek zorgt ervoor dat ik met veel plezier mijn werk kan uitoefenen.

- Wat houdt je functie in?
Samen met collega Gerbine assisteer ik de programmeurs bij de voorbereiding van het festival. Het takenpakket is vrij breed en loopt uiteen van het versturen van offers en nakijken van contracten, tot aan het clearen van RTV-opnames en het coördineren van ‘BoogieBall’, de afterparty in BIRD. Tijdens de voorbereiding heb ik veel contact met de andere afdelingen zoals productie, communicatie en financiën, waardoor je verschillende aspecten van het festival meekrijgt. Naast het North Sea Jazz Festival werken we ook aan festivals in samenwerking met andere zalen, zoals ‘So What’s Next’, ‘Transition’ en ‘Rockit’.

Daarnaast zijn we bijna het hele jaar door actief met de jazz-boekingen in zalen door het hele land. Het leuke hieraan is dat je een centrale rol speelt in de communicatie tussen productie en de programmeur van een zaal enerzijds en de artiest zijn management en agent anderzijds.

- Wat vind je van werken bij MOJO? / Wat vind je het allerleukste aan je baan?
Een voordeel van het werken bij MOJO is dat je veel concerten en festivals kunt bezoeken. In de zomermaanden bevind ik mij vaak op een festival en in het najaar is het vooral druk in het clubcircuit. MOJO kent een informele werksfeer en ik krijg veel vrijheid en vertrouwen bij het uitoefenen van mijn functie, wat ik erg fijn vind. Het allerleukste aan mijn beroep is wanneer ik het publiek uit zijn dak zie gaan bij een show of wanneer ik hoor hoeveel een concert voor iemand betekent. Dat motiveert enorm!

- Tofste show waaraan je mocht meewerken?
Ik denk nog vaak terug aan hoe indrukwekkend ik mijn stage vond. De stage kent veel verantwoordelijkheden, waaronder het programmeren van het Jazz Café op het festival waar diverse interviews, panels en clinics gehouden worden. Een magisch moment was toen Quincy Jones vertelde over zijn tour in 1953 door Europa met de band van Lionel Hampton. De 3-maanden-durende tour was op diverse manieren historisch te noemen; het Europese publiek werd geïntroduceerd aan nieuwe stromingen van de Amerikaanse jazz en aan de andere kant werden de bandleden geïntroduceerd met de sociale vrijheden en publieke aanbidding die ver weg stonden van de racistische realiteit destijds in Amerika.

- Show waar je nu het meeste naar uitkijkt?
Vulfpeck in Paradiso eind September. De vier leden van Vulfpeck trokken in 2014 de aandacht, toen zij een stil album op Spotify zetten. Met de opbrengsten van de streams bekostigden zij hun eerste tour in datzelfde jaar. Met hun opvallend droge sound en video’s hebben ze al veel aandacht weten te trekken. En dat blijkt, in september zijn ze voor het eerst in Nederland te zien tijdens twee shows in Paradiso die binnen een week uitverkochten.

Praat mee