NEDAP EN LOWLANDS

Lose everything but your memories
Nedapheader

een MATCH made in heaven - 2012 tot 2015

De aanleiding
Nedap is als werkgever relatief onbekend bij hoogopgeleide jongeren en studenten. Onder die doelgroep wil het bedrijf haar naamsbekendheid verhogen en haar imago verbeteren. Ilse Peters, verantwoordelijk voor marketing en PR: “Employerbranding is zeer belangrijk om in de toekomst genoeg toptalent aan te kunnen trekken. Bij Nedap zijn we er van overtuigd dat wanneer we de beste mensen binnenhalen, we daarmee de beste producten kunnen ontwikkelen en produceren en daarmee klanten kunnen overtuigen.” Om de naamsbekendheid te vergroten en het imago te ‘verhippen’ zocht Nedap naar een zogenaamde ‘big bang’, naast de meer geïsoleerde activiteiten op universiteiten. Lowlands bleek hiervoor het perfecte platform. Nedap wil als sponsor van Lowlands zowel de festivalervaring als de nabeleving van de bezoeker verrijken. Door de technologische kennis van Nedap toe te passen op een festival, bieden we de bezoeker iets extra’s aan. 

Nedap1

De aanpak
Nedap’s Memory Meeting Point is een knaloranje ontmoetingsplek waar vrienden met elkaar kunnen afspreken. Er zijn 12.000 (gratis) RFID-polsbandjes uitgedeeld waarmee deelnemers kunnen inchecken bij de incheckpalen die bij alle podia staan. De 3.000 bezoekers die het bandje al vóór Lowlands hadden aangevraagd, kregen het bandje thuis gestuurd. Zij konden bij de entree van Lowlands met het bandje gebruik maken van een zogenaamde fastlane en hoefden dus niet in de rij te staan om binnen te komen.

 De RFID chip houdt bij waar je bent zodat vrienden elkaar kunnen terugvinden via de control room op Nedap’s stand. Daarnaast wordt er onthouden welke concerten je het hele weekend bezoekt. De Nedap fototeams maken foto’s van vriendengroepen en je kunt ‘messages to the future’ sturen. In de vrije uurtjes tussen de concerten door kun je Nedap’s Bucketlist afvinken of een GroupJump foto maken met je vrienden. Alles wordt verzameld in één mooi festival report dat de deelnemers na Lowlands toegemaild krijgen. Dit is inclusief een persoonlijke Spotify playlist met daarin alle artiesten die je het hele festival bezocht hebt. Het report is één grote herinnering (Memory). Overdag is er daarnaast een zeer populaire silent disco en ’s avonds verandert de ontmoetingsplek in een Karaokepodium.  

Nedap2

"12.000 uitgegeven bandjes en 143.493 check-ins bewijzen het succes van de activatie!"

Ilse Peters, marketing & pr Nedap

De samenwerking 
RFID-technologie wordt op festivals met name nog toegepast als betaalmiddel of toegangsmiddel, logistieke processen dus. Nedap heeft de technologie nu op zo’n manier toegepast dat er voor de bezoeker een extra belevingslaag aan hun festivalervaring wordt toegevoegd.

Ilse Peters: “Mojo is hier erg enthousiast over en heeft ons goed geholpen met de implementatie. Zij weten tenslotte precies wat de festivalbezoekers willen. Technisch stonden we soms voor uitdagingen om onze systemen goed werkend te krijgen. Gelukkig was onze Mojo producer te allen tijde aanwezig met hulp. We kijken uit naar volgend jaar om Nedap’s Memory Meeting Point weer gaver en beter te maken!”

Nedap3 (1)

Het resultaat
“12.000 uitgegeven bandjes en 143.493 check-ins bewijzen het succes van de activatie! Onze doelstellingen hebben we niet kwantificeerbaar gemaakt en zijn daardoor moeilijk meetbaar. We zijn er echter van overtuigd dat het zeer positief bijdraagt aan ons imago en onze naamsbekendheid. Net als vorig jaar is het moeilijk specifieke resultaten te meten”, legt Peters uit. “We hebben onze doelstellingen niet kwantificeerbaar gemaakt. Meten van naamsbekendheid en imago onder een dergelijk grote doelgroep is erg lastig. Toch zijn voor ons gevoel de doelstellingen zeker behaald. We vonden het een groot succes, met name omdat we onszelf konden zijn op het festival, er veel over is geschreven en we op social media veel positieve reacties lazen.”

Marcel

Marcel Surendonk

Manager sponsoring

Benieuwd naar welke mogelijkheden er zijn voor een activatie van jouw bedrijf op Lowlands? Neem dan contact met ons op.

Mail Marcel